معاون علمی و فرهنگی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور گفت: فضاهای آموزشی و فرهنگی لازم در حاشیه شهرها بدون محدودیت ایجاد می شود که امیدواریم بتواند در کاهش مشکلات این مناطق تاثیرگذار باشد.
به گزارش روابط عمومی شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران به نقل از پایگاه اطلاع رسانی استانداری آذربایجان غربی به نقل از ایرنا، محمدرضا واعظ مهدوی در جلسه بررسی وضعیت اجرای طرح های فرهنگی و آموزشی آذربایجان غربی که با حضور استاندار آذربایجان غربی و جمعی از مدیران دستگاههای اجرایی مرتبط برگزار شد، افزود: بهبود وضعیت حاشیه شهرها از جمله برنامه های در نظر گرفته شده برای برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی کشور است که در صدد هستیم در این خصوص اقدامات اساسی را تصمیم گیری کنیم.
معاون علمی و فرهنگی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور گفت : هم اکنون حدود 10 میلیون نفر در حاشیه شهرهای کشور زندگی می کنند که در صدد هستیم در راستای بهبود وضعیت این تعداد جمعیت برنامه ریزی کنیم که احداث فضاهای آموزشی و فرهنگی از جمله گام های بلند در این راستا به شمار می رود.
وی همچنین از وجود بازماندگان از تحصیل در سه استان کشور خبر داد و اظهار کرد: آذربایجان غربی نیز یکی از این استان های سه گانه این بحث محسوب می شود که در راستای بهبود وضعیت در این بخش نیز برنامه ریزی هایی کرده ایم.
معاون علمی و فرهنگی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ادامه داد: ما معتقد هستیم در همه بخش ها به ویژه بخش آموزشی باید توسعه به صورت یکنواخت در کشور اتفاق بیفتد که این امر باید با در نظر گرفتن وضعیت استان های مختلف، شهرستان ها در داخل استان و بخش ها نیز صورت گیرد.
واعظ مهدوی همچنین بر بررسی وضعیت آذربایجان غربی در حوزه های آموزش عالی، شرکت های دانش بنیان، آموزش ابتدایی و متوسطه، ورزش، بهداشت و درمان، صدا و سیما و حوزه فرهنگی تاکید کرد و گفت: با همراهی مسئولان استانی و کشوری می توان بسیاری از مشکلات را برطرف کرد.
محمد علیپور نماینده مردم ماکو، شوط، پلدشت و چالدران در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه به بیان برخی مشکلات بخش آموزشی و فرهنگی استان و حوزه انتخابیه خود پرداخت و افزود: هم اکنون در پنج شهر شمال آذربایجان غربی هیچ گونه واحد آموزش عالی نداریم و طبق برنامه ریزی ها نیز قرار است دانشگاههای پیام نور نیز به دلیل کمبود دانشجو در این مناطق برچیده شوند که باید برای جلوگیری از این امر تمهید شود.
وی با اشاره به وجود 40 هزار فارغ التحصیل دانشگاهی بیکار در آذربایجان غربی ادامه داد: مهارت افزایی در این قشر می تواند در اشتغال این افراد تاثیرگذار باشد.
سیدمحمد بطحایی معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش نیز در این جلسه گفت: باید توجه ویژه ای به افزایش اعتبارات بخش عمرانی و سخت افزاری آموزش و پرورش صورت گیرد که این امر اهتمام دستگاههای مرتبط را می طلبد.
وی با اشاره به کاهش شش درصدی سهم بخش آموزش از بودجه عمومی کشور در دولت های نهم و دهم اضافه کرد: این سهم که در سال 82 افزون بر 15 درصد بود، در سال 92 به 9 درصد رسید که کاهشی قابل توجه بود.
وی اظهار کرد: البته با نگاه ویژه دولت یازدهم، این سهم در دو سال گذشته دو درصد افزایش یافته و به 11.2 درصد رسیده است ولی با این وجود تا رسیدن به نقطه مطلوب 15 درصدی بسیار فاصله داریم.
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: بهترین راهبرد کاهش این فاصله در کوتاه مدت، افزایش بهره وری از منابع موجود است.
بطحایی در ادامه وضعیت آذربایجان غربی را در برخورداری از زیرساخت های آموزشی نامناسب دانست و گفت: به همین سبب، ضریب اعطای اعتبارات سخت افزاری به این استان 1.6 در نظر گرفته شده که این ضریب در تهران به عنوان اولین استان در این بخش، یک است.
وی افزود: این آمار نشان می دهد میزان اختصاص اعتبارات سخت افزاری به آذربایجان غربی سالانه 60 درصد بیشتر از تهران و استان های برخوردار در نظر گرفته شده است.