وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تصویب نقشه راه معماری سازمانی کلان وزارت راه و شهرسازی گفت: بزرگترین توفیق، مفهوم همگرایی و همکاری جمعی در وزارت راه و شهرسازی است و به لحاظ اینکه همواره در ایران از ضعف در ایجاد یک همکاری افقی رنج میبریم حائز اهمیت است.
به گزارش روابط عمومی شرکت مادر تخصصی عمران وبهسازی شهری ایران به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در جلسه تصویب نقشه راه معماری سازمانی کلان وزارت راه و شهرسازی در جمع اعضای شورای راهبری این سند مهم ضمن تبریک روز ۱۲ بهمن سالروز ورود حضرت امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران به خاک میهن اسلامی اظهار داشت: امروز در واقع برای من نشانی از تغییر و نماد تحول است زیرا با جابجایی رژیم سابق با رژیم جمهوری اسلامی مفهوم جمهوریت برای ملت ایران نهادینه و پایهگذاری می شود.
وی افزود: امروز نیز در حال گفتگو بر سر یک موضوع نو و خلاق با سطحی از دانش و سبکی از زندگی برای دوران معاصر هستیم.
وزیر راه و شهرسازی ضمن خدا قوت گفتن به تمام دست اندرکاران تصویب نقشه راه معماری سازمانی کلان وزارت راه و شهرسازی بیان داشت: بزرگترین توفیق، مفهوم همگرایی و همکاری جمعی در وزارت راه و شهرسازی است و به لحاظ اینکه همواره در ایران از ضعف در ایجاد یک همکاری افقی رنج میبریم حائز اهمیت است. زیرا همواره همکاریها عمودی و در قالب سلسله مراتب سازمانی بوده لذا اگر قرار بر گفتگو میان مدیران هم عرض برای خلق یک موضوع یکپارچه باشد، کار سختی به شمار میرود.
دکتر آخوندی ضمن ابراز خشنودی از فعالیتهای همعرض در وزارت راه و شهرسازی طی چند سال گذشته گفت: خوشبختانه تمام شوراها و کمیسیونهای مربوط و موجود در وزارت راه و شهرسازی به صورت هم عرض ایجاد و فعال شدهاند و روح همکاری در آنها دمیده شده است زیرا موضوع بر پایه خدمت کردن و ارتقای سیستم بوده و حس برتریجویی در آن به وجود نیامده است.
این عضو کابینه دولت یازدهم با اشاره به شاه کلید علم فناوری اطلاعات مبنی بر «مفهوم یکپارچگی» تصریح کرد: در صورت حذف این مفهوم از فناوری اطلاعات در واقع این سیستم از ماهیت اصلی تهی میشود که نکته بسیار مهمی است و در نقشه راه تهیه شده مفهوم یکپارچگی به صورت یک «کل» در سازمان، سازماندهی، شورای راهبری و نحوه انجام کار نشان داده شده است. به همین خاطر از مفهوم یکپارچگی استقبال میکنم و خوشبختانه این اتفاق نویدبخش دستیابی به اهداف مورد نظر است.
وی با بیان اینکه، متاسفانه ایران و کشورهای امثال ایران متخصص ظهور «تک ستاره» هستند. گفت: در واقع تکستارههای بسیار درخشانی ایجاد میکنند اما هیچ وقت آسمانی از ستارهها ایجاد نمیشود. اما امروز شاهد ایجاد یک فضای پر ستاره در وزارت راه و شهرسازی هستیم.
به گفته وزیر راه و شهرسازی، امروز درک مردم بسیار بالا است و استفاده از سامانههای مختلف وزارتخانه از سامانه ۱۴۱ سازمان راهداری گرفته تا سایر سامانهها مانند هواشناسی از استقبال عمومی بالایی برخوردار هستند و حتی سامانههای تخصصی نیز توسط مخاطبان خاص آنها شناسایی و مورد استفاده قرار میگیرند.
وی افزود: سامانههای وزارت راه و شهرسازی دارای مخاطب هستند و باید بدانید برای جامعهای کار میکنید که با شما ارتباط برقرار میکند و این نکته بسیار مهم و ارزشمندی است که در حال انجام شدن است.
دکتر آخوندی با توجه به پروژه محور، مکان محور و خدماتی بودن وزارت راه و شهرسازی تاکید کرد: نکته مورد نظر من به شما که اگرچه انتزاعی است اما مطرح کردن آن شاید موجب تفکر و اندیشه در مورد آن شود این است که: شاید گهگاهی مطالب بنده در رسانهها را مطالعه و توجه کرده باشید و فکر کنید چرا وزیر باید اینگونه صحبت کند و اساسا به چه دردی میخورد؟! اما به عقیده من با کمی تعمق شاید در لایههایی مورد استفاده قرار کیرد.
وزیر راه و شهرسازی در ادامه با تاکید بر اینکه « ایران باید مدرن شود» گفت: فرایند مدرن شدن مساله ای نیست که بشود از آن احتراز کرد. حتی کسانی که سختترین صحبت ها را علیه مدرنیته انجام میدهند از تمام ابزارهای مدرن استفاده میکنند اما نکته بسیار مهم در این میان چگونگی مدرن شدن است و این که در این زمان چه مفهومی از مدرنیته در ذهن ما نقش بسته است.
این عضو کابینه دولت یازدهم خاطرنشان کرد: مدرن شدن یک خلاقیت مجدد و یک باز تولید مجدد از تمدن ایرانشهری از سبک زندگی ایرانی در دوره معاصر است. در واقع مدرن شدن الحاق یکسری مسائل به زندگی قدیم ما نیست.
دکتر آخوندی ضمن یادآوری حادثه پلاسکو برای مدیران و معاونان وزارتخانه، سازمانها و شرکتهای تابعه خاطرنشان کرد: روزگاری در این کشور با هدف گام بر داشتن به سمت مدرنیته شروع به خیابانکشی کردیم اما نتیجه این خیابانکشیها منجر به ساخت یک شهر بی در و پیکر و یک جنگل ساختمانی در تهران شد که همه چیز آن بیمعنی است.
وی افزود: از طرفی به دنبال حرکت سریعتر، زندگی راحتتر، دسترسی به آب سالمتر و کاهش مرگ و میربودیم اما نتیجه آن کاهش سرعت تردد خودروها در خیابان به ۲۵ کیلومتر و در ساعت پیک ترافیک حتی به ۷ کیلومتر در ساعت رسید. همچنین تشدید آلودگی هوا، کمبود آب و سایر مسائل دیگر در تهران و سایر کلانشهرها نیز مشهود شد.
وزیر راه و شهرسازی در ادامه به الصاقی نبودن مفهوم مدرن شدن اشاره کرد و گفت: ساختمان پلاسکو به عنوان یک ساختمان مدرن در تهران بنا شد بعدها این ساختمان به ایران ملصق شد به طوریکه بخشی از زندگی نبود و مدیریت شهری و مدیریت اجتماعی نیز قادر به مدیریت این موضوع نبودند.
دکتر آخوندی اذعان کرد: تقریبا ما موفق به مهار هیچ آتشی طی این مدت نشدهایم. حتی آتش سوزی برج سلمان در مشهد نیز موجب فروریزش شد.
این عضو کابینه دولت یازدهم در ادامه اظهار داشت: به طور قطع تهیه نقشه راه معماری سازمانی کلان وزارت راه و شهرسازی به مراتب دهها برابر بزرگتر از ساختمان پلاسکو است زیرا میلیونها انسان با آن ارتباط برقرار میکنند و میلیونها اطلاعات در آن رد وبدل میشود و به نوعی از شبکه حرکتی تهران بسیار پیچیدهتر است.
وی بحث اصلی خود را چگونگی تبدیل این (شبکه) سند به بخشی از سبک زندگی ملت ایران در حوزههای حکمروایی، مدیریت فعالیت سازمانها و شهروندی به عنوان بهرهبرداران و کاربران اصلی این سیستم خواند و افزود: در این صورت است که یک سیستم آویز شده به وزارتخانه به متن اصلی حکمروایی تبدیل میشود.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به نظرات جامعه شناسان در خصوص مبحث مدرنیته بیان داشت: مفهوم مورد نظر آنها چرایی قابلیت ایجاد خلاقیت در غرب به عنوان زادگاه مدرنیته و تبدیل شدن آن به جنگهای مخرب در جوامع گیرنده است. که در نوع خود سوال بسیار پیچیدهای است به طوری که با بررسی گروهکهای تکفیری داعش و القاعده متوجه میشویم آنها از آخرین فناوریهای روز استفاده میکرده و میکنند.
دکتر آخوندی به هدف استفاده از دانش نوین اشاره کرد و گفت: هدف آن ایجاد دانش، فیزیک و سامانه یا ارتقای کیفیت زندگی انسانهای استفاده کننده از سامانه است. این میتواند در حوزهای مختلفی همچون بهداشت و درمان، مدیریت شهری، راه و شهرسازی و نفت باشد. اما در کشور ما گزارشهای این حوزه ها کمی است و همواره از تعداد پل معبر وجاده و مبالغ ریالی سخن به میان میآید.
وی گفت: علی رغم صرف هزاران هزار میلیارد تومان سرانجام ۱۹ میلیون نفر در وضعیت بد مسکنی و فقر مطلق زندگی میکنند. در واقع کالایی شدن نگاهها بسیار نگران کننده است. زیرا پروژههایی که قرار بود برای رفاه انسان ساخته شود با کنار گذاشته شدن عنصر انسان مبنا قرار میگیرد. به طور مثال تمام خیابانها برای خودرو است و از کودک تا پیر و جوان هیچ حقی از خیابان ندارند و در پیادهروها عدم یکپارچگی و انقطاع به وضوح دیده می شود.
این عضو کابینه دولت تدبیر وامید بر در نظرگرفتن جایگاه انسان در پروژهها و سامانههای وزارت راه و شهرسازی اشاره کرد و گفت: انسان به عنوان شهروند باید دراین سیستم از امکان خلاقیت برخوردار باشد و از جریان یکسویه سیستم ضد تعاملی اجتناب شود، زیرا ما برای رفاه شهروند در این منصب نشستهایم و در غیر این صورت جایگاه ما اشتباه است.
وزیر راه و شهرسازی این پرسش که «آیا کارمند وزارتخانه در سیستم پیچیده ۶۵ هزار نفری وزارتخانه جایی برای خلاقیت و ایفای نقش در این شبکه دارد و یا فقط نظارهگر است» را بسیار مهم خواند و تصریح کرد: برخی از جامعه شناسان فناوری بر این باورند که یکی از گرفتاریهای فناوری به شدت اغوا کننده بودن آن است و در واقع به جای اینکه ابزار دست انسان شود سرانجام بر انسان تسلط مییابد. بنابر این از همین امروز که کار بسیار بزرگی انجام میشود باید در نظر داشته باشید که این کار برای مردم انجام میشود.
دکتر آخوندی ادامه داد: این گفته ها در وزارتخانه کالبدی و خشن راه و شهرسازی شاید نظری و لوکس به نظر میرسد اما تمام نگرانی من همانند جامعهشناسانی است که معتقدند «پلاسکو قبل از فروریزش، فروریخته بود.» در اصل نظام مدیریت شهری تهران فروریخته بود و همین الان نیز فروریخته است و در واقع ساختمان پلاسکو نماد فروریختن ظاهری نظام مدیریت مدرن شهری بود که در واقع به هیچ اصول نوینی پایبند نبود.
وی با اشاره به پایبندی فناوریهای نوین بر فرایند و پروتوکلهای مشخص بیان داشت: نظام مدیریت شهری که بر هیچ قانون و ضابطهای استوار نباشد، نظامی فروریخته است و در مقابل اگر سند معماری کلان وزارت راه و شهرسازی در ۵۰ سال آینده دچار سرنوشت ساختمان پلاسکو نشود و انسان قدرت خلاقیت داشته باشد میتوانند این سیستم را بازآفرینی کند.
وزیر راه و شهرسازی در پایان گفت: داشتن یک نگاه عمیق فلسفی در کنار امور اجرایی و عملیاتی وزارتخانه میتواند کمک کننده باشد.