ابزارهای دسترسی

رهبر معظم انقلاب
ما باید کارهای اولویت دار و فوری را مورد اهتمام ویژه قرار دهیم که از جمله آن ها نوسازی بافت های فرسوده است.
ترمیم بافت های فرسوده شهرها و روستاها دراولویت کاری دستگاه های مسئول قرار گیرد.
مراد از برقراری نظام مقدس جمهوری اسلامی، همانا فقرزدایی و محرومیت زدایی است.
با سیاست گذاری توأمان با ابتکار و شجاعت و جرات، وارد میدان شوید.

ایران همانند دیگر جوامع در دهه‌های اخیر به گونه‌ای فزاینده به سوی بدل شدن به جامعه‌ای شهری و در این راستا پیوسته در حال دگرگونی و تحول است. این شهری شدن گرچه فرصت‌های نوینی را برای توسعه‌ای همه جانبه فراهم می‌آورد، اما با چالش‌هایی عمیق و گسترده‌ در ابعاد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی همراه است. بدون شک شکل گیری این چالش ها یکباره نبوده و در یک استمرار زمانی صورت گرفته است که شاید نقطه آغاز آن به ورود مدرن گرایی در ایران و تغییر ساختار شهرها در همه ابعاد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی مرتبط باشد.

ایران همانند دیگر جوامع در دهه‌های اخیر به گونه‌ای فزاینده به سوی بدل شدن به جامعه‌ای شهری و در این راستا پیوسته در حال دگرگونی و تحول است. این شهری شدن گرچه فرصت‌های نوینی را برای توسعه‌ای همه جانبه فراهم می‌آورد، اما با چالش‌هایی عمیق و گسترده‌ در ابعاد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی همراه است. بدون شک شکل گیری این چالش ها یکباره نبوده و در یک استمرار زمانی صورت گرفته است که شاید نقطه آغاز آن به ورود مدرن گرایی در ایران و تغییر ساختار شهرها در همه ابعاد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی مرتبط باشد. در این استمرار زمانی ، فقدان هماهنگی درارکان توسعه، اقدامات بخشی ازسوی نهادها وتصدی‌گری وتداخل وظایف آنان مانع از وجود نگاهی جامع و پایدار به امرتوسعه شده و نهایتاً شهرها را باناکارآمد‌ی‌های بی‌شماری مواجه کرده است. در این فرایند، زندگی شهروندان نیز تدریجاً دچار مخاطرات و اختلال فراوان شده و اکنون کیفیت سکونت به نازل¬ترین وضع خوددر شهرهای ما رسیده است.

نگاهی موشکافانه و کارشناسی به مسائل و چالش‌های موجود در شهرها نشان می‌دهد که نمودهای این کیفیت نازل سکونت بخش¬های گسترده‌ای از شهرها را در برگرفته و جمعیت قابل توجهی از ساکنان شهرها را به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم درگیر کرده است. چنانچه سکونت را در مفهوم عام آن که فراتر از داشتن سرپناه است در نظر گیریم در پاسخگویی کیفی به گستره ای از نیازهای فردی و اجتماعی مردمان باشد، با مسائل شهری گوناگونی درگیر می شود که عبارتند از:

- فقرشهری، مشتمل بر فقر درآمدی، فقر بهداشتی، فقر آموزشی و خدمات اجتماعی، فقر خدمات پایه از قبیل شبکه آب سالم، و همچنین کاستی درتوزیع برق و سایر خدمات زیربنائی و روبنائی، خدمات درمانی، امنیت، و بسیاری محرومیت¬های دیگراز این دست.

- ناکارآمدی نظام جابجائی، تحرک، جنبش و پویائی شهری در یک نظام ساختاری و یکپارچۀ شهری

- نابرابری های فضائی- کارکردی، توسعۀ نامتعادل و ناهماهنگ و توزیع نابرابر خدمات

- بحران هویت، تنزل ارزش ها، افت منزلت اجتماعی – مکانی و بی توجهی به حفاظت و حراست از میراث معنوی، طبیعی و ملموس

- تنزل و فرسایش سرمایه اجتماعی

- ضعف تاب آوری شهرها در مواجهه با بلایا و مخاطرات، کاهش ایمنی، خطرپذیری و ریسک

- تنزل کیفی محیط زیست، آلودگی ها، بحران آب، تخریب زیست بوم ها، کمبودها و توزیع نامناسب فضای سبز

گذشت بیش از چهار دهه از برنامه ریزی و تهیه طرح های توسعه شهری با رویکردی اقتدارگرا، از بالا به پایین، کمی و کالبدی حاکی از عدم موفقیت این طرح‌ها در ارائۀ راه حل هایی کارآمد در مواجهه با مسائل و مشکلات شهر و شهروندان است. به استناد تجارب جهانی و بررسی سیاست‌ها و برنامه های توسعه شهری در کشورهای توسعه یافته، به نظر می‌رسد که سیاست بازآفرینی شهری با رویکردی کل نگر، جامع و یکپارچه با تاکید بر مقوله کیفیت زندگی، بعنوان یک دستور کار شهری جدید می‌تواند برنامه مناسبی برای پاسخ-گوئی به نیازهای کنونی شهر و شهروندان باشند. براساس قواعد و دستاوردهای شهرسازی امروز، این سیاست در قالب برنامه های موضوعی متنوع و گسترده‌ای از قبیل: برنامه کاهش فقر شهری، ارتقای تاب-آوری شهری، عدالت فضائی- اجتماعی ، همه شمولی و مقابله با جریان طرد اجتماعی، رنسانس شهری، توسعه پایدار،ظرفیت سازی اجتماعی وتوسعه اجتماع محلی، توانمندسازی، حکمروائی خوب، حفاظت و باززنده¬سازی، ارتقای مزیت و منزلت مکانی،بهسازی محیطی و خلق حس مکان مطرح و به اجرا گذاشته می¬شوند.

وزارت راه و شهرسازی در تلاش است با طرح دستور کار شهری جدید، سیاست نوینی را برای خروج از بحران های موجود در عرصۀ توسعه شهری و ارتقا کیفیت حیات شهری در همه ابعاد آن رقم زند. در این سیاست، مجموعه راه‌حل‌ها برای تحقق شهری خوب هم راستا با مفاهیم ایران شهری، با توجه به تفاوت‌های موجود بین شهرها در ابعاد مختلف اعم از مقیاس، نقش و کارکرد، ظرفیت‌های توسعه و ویژگی‌های خاص بومی، مطرح می گردند.

وزارت راه شهرسازی می کوشد تا با ایجاد فضای همیاری و مشارکت، در جهت تحقق دستورِ کارِ شهریِ جدید و تعریف رویکردها و تدقیق اصول و راهبردهای آن که بی شک در گرو همفکری و همکاری تمامی اندیشمندان، متخصصان و حرفه‌مندان است، کیفیت بخشی به زندگی شهری را به یک خواست عمومی تبدیل و در راستای تحقق آن گام بردارد.

 

دکتر محمد سعید ایزدی ، معاون وزیر و مدیر عامل شرکت مادرتخصصی عمران و بهسازی شهری ایران