ابزارهای دسترسی

رهبر معظم انقلاب
ما باید کارهای اولویت دار و فوری را مورد اهتمام ویژه قرار دهیم که از جمله آن ها نوسازی بافت های فرسوده است.
ترمیم بافت های فرسوده شهرها و روستاها دراولویت کاری دستگاه های مسئول قرار گیرد.
مراد از برقراری نظام مقدس جمهوری اسلامی، همانا فقرزدایی و محرومیت زدایی است.
با سیاست گذاری توأمان با ابتکار و شجاعت و جرات، وارد میدان شوید.

مدیرکل دفتر ایمنی و حریم راه‌ها در سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌‎ای گفت: اجرای الزامات منظر راه می توان کمک بسزایی در بحث افزایش ایمنی راه در جاده های کشور داشته باشد.

به گزارش خبرنگار روابط عمومی شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران، مهران قربانی در جلسه نتیجه گیری از آخرین نشست معماری منظر راه، رهیافتی نوین در ارتقای کیفیت نظام حمل و نقل درون و برون شهری که در شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران برگزار شد، اظهار داشت: در کشور های پیشرو قوانین خاص و الزامات ویژه ای را برای تعامل دو طرفه بین انسان و راه وجود دارد که این قوانین و الزامات در بحث منظر راه و محیط اطراف و وسیله در جاده ایمنی را افزایش داده و الزاماتی در منظر راه رعایت می شود که به هیچ وجه باعث حواس پرتی راننده و بروز حادثه نمی شود.

وی با بیان اینکه ورود اطلاعات از منظر راه به چشم و بکارگیری المان های بصری در اطراف راه های خیلی مهم است گفت: 80 تا 85 درصد ورود اطلاعات از المان ها و مناظر اطراف جاده که اهمیت زیادی در تصمیم گیری دارد از طریق چشم منتقل می شود.

قربانی در بخش دیگری از سخنان خود به سه عامل که نقش اساسی در بروز حوادث جاده ای دارد اشاره کرد و افزود: حواس پرتی، عامل درون خودرویی با 15 دلیل و عوامل بیرون خودرویی با 20 دلیل از دلایل اصلی در بروز حادثه برای سرنشیان خودرو در جاده های برون شهری هستند.

وی به چالش ها و مشکلاتی که در راه های کشور وجود دارد اشاره کرد و گفت: تغییر عرض راه در محدوده شهری، تجاوز به حریم راه، رودخانه و مناطق حفاظت شده، تخریب یا عدم بهره برداری صحیح از عوامل منظر راه، پوشش گیاهی و جانوری، ریخت شناسی زمین، دیدها و چشم اندازها، ایمنی و نگهداری راه ، تابلو، گاردیل و دیوارهای حائل از مواردی که در راه های کشور چالش به وجود آورده است.

قربانی به لزوم منظر آرایی در راه های کشور اشاره کرد و گفت، عبور از مسیرهایی که چشم انداز زیبا دارد نیز مهم است لذا منظر آرایی در کنار عوامل دیگر طراحی راه ، برای ایمنی جاده ها حائز اهمیت است، بهتر است موقعیت قرارگیری راه و مسیر برای تامین زیبایی مسیر در هماهنگی با محیط اطراف مد نظر قرار گیرد، لذا علی رغم ضرورت بهسازی اقتصادی طرح، صرف هزینه برای تامین زیبایی و منظر آرایی مسیر می تواند منطقی باشد. و باید توقف‌گاه‌های اضطراری در منظر شهری در نزدیکی مناظر زیبا و یا محدوده های تاریخی قرار گیرد که ضمن استراحت راننده و کاهش استرس و خواب الودگی از این زیبایی ها هم بهره کافی ببرند.

وی به مولفه های زیبایی در طراحی و ایمنی جاده های برون شهری اشاره کرد و گفت: کیفیت آسفالت، شانه، خط کشی، علایم راهنمایی و رانندگی، حفاظ های ایمنی، طرح فضای سبز و درخچه ها، منظر در محدوده اجزای حریم راه، نحوه طراحی سازه هایی چون پل های ترافیکی و عابر، رنگ آمیزی و انسجام و یکپارچگی در  روشنایی جاده ، می توان به زیبایی منظر راه کمک کنند.