ابزارهای دسترسی

رهبر معظم انقلاب
ما باید کارهای اولویت دار و فوری را مورد اهتمام ویژه قرار دهیم که از جمله آن ها نوسازی بافت های فرسوده است.
ترمیم بافت های فرسوده شهرها و روستاها دراولویت کاری دستگاه های مسئول قرار گیرد.
مراد از برقراری نظام مقدس جمهوری اسلامی، همانا فقرزدایی و محرومیت زدایی است.
با سیاست گذاری توأمان با ابتکار و شجاعت و جرات، وارد میدان شوید.

شهردار قم از طراحی ۱۰ پروژه بزرگ به ارزش هزار میلیارد تومان برای بافت فرسوده و تاریخی قم خبر داد.

به گزارش روابط عمومی شرکت مادر تخصصی عمران وبهسازی شهری ایران به نقل از خبرگزاری مهر ، سید مرتضی سقائیان‌نژاد شهردار قم ،  شامگاه دوشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به عملکرد شهرداری قم در هشت ماه گذشته، اظهار داشت: شهرداری قم در مسیر تهیه برنامه راهبردی قم ۱۴۱۴ است و در حال حاضر بودجه سال آینده شهرداری بر اساس این برنامه دیده نشده است.

وی ادامه داد: یکی از موضوعات مهم که در بودجه سال آینده به آن توجه شده اتمام پروژه‌های نیمه تمام است و تعدادی هم پروژه محوری جدید برای سال آینده تعریف کرده‌ایم.

به گفته وی، سه رینگ ترافیکی در شهر قم وجود دارد که هنوز کامل بازگشایی نشده و برای تکمیل این رینگ‌ها مطابق یک طرح جامع باید حرکت کرد.

شهردار قم با اشاره به اینکه همه پروژه‌های شهری امروز فعال است، ادامه داد: تنها دو پروژه ضروری وجود دارد که مطابق انتظار پیش نرفته است که درصدد هستیم تکلیف این دو پروژه را تا پایان سال مشخص کنیم.

به گفته وی، پروژه محمودنژاد که روگذر و زیرگذر بلوار جمهوری است، از ابتدای سال ۹۵ کار عملیاتی  آن شروع می‌شود.

سقائیان نژاد گفت: خیابان موازی با خیابان امام یا خیابان زینبیه پروژه دیگری است که طراحی آن پایان امسال تمام می‌شود.

 

خرید سه رام واگن مترو

 

وی با اشاره به روند پیشرفت متروی قم، افزود: جلسه‌ای را در هفته گذشته با شرکت واگن‌سازی پارس داشتیم چرا که گلوگاه متروی قم تهیه واگن است. اگر قرارداد جلو برود ۱۰ ماهه سه رام واگن به ما می‌دهند که این مشکل کلیدی حل خواهد شد و پس از آن باید به احداث ایستگاه‌ها بپردازیم.

وی با اشاره به اینکه ضرورتی ندارد که تمام ایستگاه‌ها از قلعه کامکار تا میدان مطهری احداث شود، گفت: اگر سه ایستگاه را در نظر بگیریم به نظر می‌رسد تا پایان ۹۵ می‌توانیم مترو را تا میدان مطهری راه‌اندازی کنیم و البته در این مدت به دنبال احیای خط دو مترو که به خاطر منوریل تعطیل شده بود هم هستیم.

 

شهردار قم اضافه کرد: در منوریل هم ۱۸ واگن نیاز داریم که با یک شرکت ایتالیایی در این مسئله همکاری داریم. فشار بر این است که تا اواسط ۹۵ راه‌اندازی شود.

به گفته وی، تقاطع امام علی و عمار یاسر یکی از پروژه‌های جدید شهر است که الآن فعال است و تا ۶ ماه آینده به اتمام می‌رسد.

سقائیان‌نژاد ادامه داد: فاز پنج عمار یاسر یکی از پروژه‌های بزرگی است که ۵۷۰ میلیارد تومان بدنه و مسیر هزینه می‌خواهد. دنبال این هستیم که بدنه را ما آزادسازی نکنیم و این کار را به عهده مردم بگذاریم.

وی افزود: این کار موجب می‌شود این پروژه را با ۲۳۰ میلیارد تومان بتوانیم تکمیل کنیم و پروژه امکان‌پذیر می‌شود چراکه اگر شهرداری بخواهد وارد آزادسازی بدنه برود در یک باتلاق گیر می‌افتد.

شهردار قم عنوان داشت: برای این پروژه اوراق خریداری شده و مقداری مسائل حقوقی دارد که جلساتی داریم که این پروژه را به اتمام برسانیم.

وی با اشاره به مسئله بافت فرسوده افزود: در این راستا سازمان بهسازی و نوسازی اطراف حرم تشکیل شد و جلسات این سازمان به خوبی جلو می‌رود.

سقائیان‌نژاد با اشاره به اینکه هزار میلیارد تومان پروژه برای بافت فرسوده تعریف شده گفت: دو پروژه کلیدی همین الآن در حال انجام است که ۱۰ پروژه دیگر هم تعریف شده است تا محورهای تاریخی، فرهنگی و هنری شهر قم شکل بگیرد.

 

اضافه کردن سالانه سه متر به سرانه فضای سبز

وی با اشاره به اینکه رسیدگی به مسائل زیست‌محیطی از دیگر دغدغه‌های شهرداری است، اظهار داشت: قرار است سالانه سه متر سرانه فضای سبز شهروندان قمی را بالا ببریم.

به گفته وی الان سرانه فضای سبز ۱۷ متر است که مطابق استانداردها باید ۲۵ متر باشد. سرانه فضای سبز شهری هم حدود ۴ متر است که باید ۱۲ متر مربع باشد.

شهردار قم افزود: اگر بتوانیم سالی ۳۰۰ هکتار را زیر کشت درختان مناسب ببریم این معضل به مرور حل خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه رسیدگی به ساماندهی امور شهر قم و منظر ظاهری شهر از دیگر اموری است که شهرداری پیگیری می‌کند ادامه داد: جلساتی را با دادگستری دادیم تا ببینیم برای وانت‌بارها چه کاری می‌شود انجام داد.

 

 

ساماندهی وانت‌بارها از ۱۵ فروردین

 

به گفته سقائیان‌نژاد پنج منطقه تعیین شده است تا وانت‌بارهایی که شناسنامه دارند در این مناطق مستقر شده و به کار خود بپردازند. این محلات هر یک ماه یا هر سه ماه تغییر می‌کند.

شهردار قم افزود: در ساعاتی از شب این وانت‌بارها در برخی خیابان‌ها هم می‌توانند به فروش برسانند که چنین کاری برای دست‌فروشان هم انجام خواهد شد. در ساعات فعال شهر اما قرار نیست وانت‌بارها و دست‌فروشان فعال باشند.

به گفته وی، این طرح از ۱۵ فروردین اجرا خواهد شد که این موضوع به بهبود چهره شهر کمک می‌کند.

سقائیان‌نژاد با اشاره به اینکه در مدت حضور خود در قم تمام ابعاد شهرداری را بازسازی کرده، اظهار داشت: معاونان و مدیران کل در جای خود ثابت شده‌اند و از ابتدای سال آینده با یک تشکیلات منسجم کار خود را دنبال خواهیم کرد.

وی ادامه داد: امیدوارم بتوانیم یک شهرداری چابک و هوشمند داشته باشیم و مسائل مختلف در ارتباط با نیروی انسانی را در ابعاد مختلف کنترل می‌کنیم.

شهردار قم در ارتباط با فعالیت‌های این نهاد در نوروز امسال گفت: ستاد نوروزی از چند ماه قبل تشکیل شده و خودش را برای ایام نوروز آماده می‌کند تا زائران از آرامش لازم برخوردار باشند.

وی افزود: تشکیل کمیته حمل و نقل و ترافیک، تشکیل کمیته اطلاع‌رسانی، ممانعت از چادرخوابی در بلوار زائر، آماده‌سازی ۹ پارکینگ با ظرفیت ۶ هزار خودرو، لکه گیری آسفالت شوارع، نصب ۴۰ ست ورزشی در بوستان‌های شهر، راه‌اندازی تور قم‌گردی شهرداری قم، تهیه ۱۰۰ هزار کتابچه راهنما برای معرفی اماکن زیارتی و سیاحتی، استقرار ۳۰ غرفه عرضه مستقیم میوه، توقف پروژه‌های عمرانی و عدم حفاری در معابر اصلی از جمله اقدامات انجام شده در این زمینه است.

باورم نمی‌شد قم این‌همه محروم باشد

سقائیان‌نژاد در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به عملکرد هشت ماهه خود در شهرداری قم عنوان داشت: وقتی به قم آمدم باورم نمی‌شد قم این‌همه محرومیت داشته باشد

وی ادامه داد: در جلسه‌ای که آقای جهانگیری آمده بودند خیلی بی پرده برخی مسائل را مطرح کردم. ایشان مقداری ناراحت شد که با این صراحت صحبت می‌کنم.

شهردار قم با بیان اینکه من باورم نمی‌شد که شهر قم دچار محرومیت‌ها به این صورت باشد، ابراز داشت: نمی‌شود بگوییم که حرم اهل بیت(ع) و خاستگاه انقلاب این شهر است اما این‌همه محرومیت باشد.

وی ضمن برشمردن مشکلات قم عنوان کرد: شما باورتان می‌شود که در محله‌های قم فاضلاب جاری است؟ قم از نظر سیاسی کانون سیاست جمهوری اسلامی است و از نظر معارف دینی رکن تفسیر و فقه و ... است و چرا باید اینطور باشد؟

سقائیان‌نژاد به کارگیری معاونانش اشاره کرد و افزود: بعضی‌ها ناراحت شدند که من چند نفر را از اصفهان آوردم. بحث اصفهانی و قمی نیست و ما برای خدمت به حرم اهل بیت(ع) آمده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه حل کردن مشکلات نیاز به زمان دارد، گفت: ۵۰۰ میلیارد تومان از بدهی‌ها در سال جاری تهاتر می‌شود و نزدیک به ۲۰۰ میلیارد تومان در آخرین لحظات منتفی شد. برای سال آینده هم ۵۰۰ میلیارد تومان پرداخت بدهی برنامه‌ریزی شده است.

 

نگرانی بابت سود وام‌های بانکی

شهردار قم گفت: نگرانی الان من سالانه ۴۵۰ میلیارد تومان سودی است که دارد اضافه می‌شود. این سود ناعادلانه است که باید متوقف شود تا بتوانیم بدهی‌ها را به راحتی بدهیم.

وی با اشاره به کاهش بودجه سال آینده شهرداری در شورای اسلامی شهر عنوان داشت: این حرکت به این معنی است که از من کار کمتری خواسته شده است ولی ما برای سال ۹۵ کشش داریم تا دو هزار میلیارد تومان بودجه را رشد بدهیم. 

سقائیان‌نژاد با اشاره به اینکه با تمام مشکلات و بدهی‌هایی که وجود دارد شهرداری قم ورشکسته نیست، گفت: در همین ایام ۱۰۰ میلیارد تومان از بدهی‌های سال ۹۰ به این سمت را پرداخت کرده‌ایم.

وی با اشاره به انتقاداتی که درباره محقق نشدن بودجه سال جاری شهرداری مطرح می‌شود، گفت: اینکه اوراق مشارکت قطار شهری نباید جزوی از بودجه می‌شد، حرف درستی نیست چرا که ما این ارقام را تا وقتی جزوی از پیوست می‌دانیم که محقق نشده باشد و اگر محقق شد دیگر پیوست نیست.

شهردار قم افزود: برای سال آینده هم ۵۰۰ میلیارد در پیوست بودجه برای فاینانس گذاشتیم. اگر عملیاتی شد داخل بودجه می‌گذاریم.

سقائیان‌نژاد با اشاره به اینکه دیون را برای پرداخت همین‌ها در بودجه می‌گذاریم ابراز داشت: در مورد بودجه ساری جاری در تفریغ همان اعداد اصلاحیه را خواهیم دید.

وی با دفاع از عملکرد بودجه‌ای شهرداری در سال جاری اضافه کرد: تمام کلان شهرها را بررسی کنید اکثرا زیر ۶۰ درصد بودجه‌ها تحقق عینی پیدا کرده است چراکه سال جاری بسیار سال بدی از نظر اقتصادی بود.

شهردار قم با اشاره به انتظاراتی که از وی در هنگام حضور در شهرداری می‌رفت، اضافه کرد: مشکل اینجاست که این ماشین بنزین ندارد. حالا اگر راننده پایه یک پشت فرمان باشد یا راننده پایه دو، فرقی نمی‌کند چون حرکتی صورت نمی‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه خیلی از کارها در این هشت ماه تعمیرات ماشین شهرداری بوده است، گفت: از جمله می‌توان به تسویه بدهی‌های مربوط به سال‌های ۹۲ تا ۹۴ در بخش‌های عمرانی و خدماتی حدود ۱۰۰ میلیارد تومان اشاره کرد.