ابزارهای دسترسی

رهبر معظم انقلاب
ما باید کارهای اولویت دار و فوری را مورد اهتمام ویژه قرار دهیم که از جمله آن ها نوسازی بافت های فرسوده است.
ترمیم بافت های فرسوده شهرها و روستاها دراولویت کاری دستگاه های مسئول قرار گیرد.
مراد از برقراری نظام مقدس جمهوری اسلامی، همانا فقرزدایی و محرومیت زدایی است.
با سیاست گذاری توأمان با ابتکار و شجاعت و جرات، وارد میدان شوید.

یازدهمین نشست از سلسله نشست‌های ایران‌شهر با عنوان "اندیشه ایران‌شهر و ملاحظات ارتباطی آن" روز سه‌شنبه چهارم خردادماه  ۹5 با سخنرانی آقای دکتر یونس شکرخواه برگزار شد.

این نشست از ساعت ۱۶ الی ۱۸ در خانه گفتمان شهر و معماری(خانه‌ای از معماری وارطان) واقع در خیابان طالقانی غربی، میدان فلسطین، پلاک ۵۱۴  برگزار شد.

دکتر شکرخواه، عضو هیأت علمی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران، سخنرانی خود را با ارائه چند اصطلاح آغاز کردند؛ انگاره شهری، لنداسکیپ، ماینداسکیپ، اینترنال سیتی، اکسترنال سیتی، تمایز، ربط، تلقی، دانش، شهر بی‌ماشین و...

سپس تأکید کردند شهر مقوله‌ای مربوط به مردم است و اگر مردمان را مخاطبانی فعال در چرخه ارتباطی زندگی بدانیم، لذا باید با شهر در بستر رمزگشایی و رمزگذاری مواجه شویم که در آن صورت دیدن شهر به مثابه شهروندان اهل گفتگو و مشارکت است. وی در ادامه تصریح کرد در جهت زیست‌آوری شهری و قدرت جابجایی نیاز به خانه تکانی مفهومی از جنبه سیستمی در اقدامات زیرساختی، مکانی، کارکردی، دیجیتال و پروموشنال داریم.

وی ارتباطات و روند رمزگذاری و رمزگشایی را در چهار مرحله زیر تبیین کرد:

-        مرحله اول: زیرساخت

-        مرحله دوم: مناسبات تولیدی بر پایه و مبنای زیرساخت

-        مرحله سوم: شکل گرفتن چارچوب دانش محصول زیرساخت و مناسبات تولیدی

-        مرحله چهارم: شکل گرفتن ساختارهای معنایی با هدف رسیدن به تکوین گفتمان معنایی

دکتر شکرخواه ضمن اشاره به دو روند رمزگشایی و رمزگذاری، مقولات دیگری چون نیاز به اقناع، خودبیانگری، توسعه ارتباطات، ارتباطات توسعه، مهندسی شهری، جامعه‌شناسی شهری، ارتباط‌گری شهری، رویداد محوری و فرایند محوری، اقتصاد و فرهنگ شهری و ... را مطرح کرد.

ایشان تصریح کرد بینش و مأموریت در هر حرفه‌ای حرف اول را می‌زنند و همیشه مأموریت بر پایه بینش استوار بوده است.

دکتر شکرخواه اذعان داشت هر اصطلاح در ادبیات مدیریت شهری شامل دو موضوع سیتی مارکتینگ و سیتی برندینگ می‌شوند که اولی به بازار و توریست‌ها و دومی به خود سکنه نظر دارد که هیچ‌کدام از این دو موضوع (به خصوص دومی) را نمی‌شود از بالا به پایین سامان داد.

در ادامه شکرخواه تصریح کرد در مطالعات فرهنگی دو گونه فرهنگ(باگستره بالا، با گستره پایین) شناسایی شده است. همچنین دو نگاه به تأثیرات فرهنگی از سوی منتقدان وجود دارد. یکی از آنها نگاه منتقدان فرهنگی نخبه‌گراست و دیگری نگاه منتقدان مارکسیست یا چپ‌گراست...

شکرخواه مدار فرهنگ را از شروع تولید تا رسیدن به هویت با گذراندن مصرف، مقررات و بازنمود تشریح کرد.

وی در ادامه با اشاره به فرهنگ سایبر در نظریه‌های مربوط به شهر، درک فرامتن فرهنگ سایبریک را ضرورت بزرگ ارتباطی فرهنگ‌ها و شهرها دانست و به تبیین جنس و جای فرهنگ سایبر همچنین قدرت آن پرداخت.

ایشان ارتباط تئوری‌های ارتباطی و نظریه‌های شهر را در حضور اجتماعی، ارائه خود، نشر نوآوری، خودگشودگی، اقناع، اشباع رسانه‌ای، درک رسانه‌ها و همگرایی رسانه‌های اجتماعی دانست.

ایشان در پایان با ارائه مدل استراتژی ارتباطی و رسانه‌ای که با توجه به 10 اصل بیلبائو و  بر اساس 4 اصل ارتباطی(تمایز، ربط، تلقی و دانش) استوار است، به قلمرو تفاوت رفتارها از پیش از رویداد تا پس از خبر پرداخت که به دو شکل رفتاری(کلاسیک و امروزی) نمود خواهند داشت.

شکر خواه با تأکید بر مسئله معنا در فرهنگ ایران‌شهری به سخنرانی خود پایان داد.

پس از آن، شرکت کنندگان به بیان نقطه نظرات و سؤالات خود پرداختند و دکتر شکرخواه به آنها پاسخ گفتند.