ابزارهای دسترسی

رهبر معظم انقلاب
ما باید کارهای اولویت دار و فوری را مورد اهتمام ویژه قرار دهیم که از جمله آن ها نوسازی بافت های فرسوده است.
ترمیم بافت های فرسوده شهرها و روستاها دراولویت کاری دستگاه های مسئول قرار گیرد.
مراد از برقراری نظام مقدس جمهوری اسلامی، همانا فقرزدایی و محرومیت زدایی است.
با سیاست گذاری توأمان با ابتکار و شجاعت و جرات، وارد میدان شوید.

سومین کارگاه از دوره­های آموزشی احیاء، بهسازی، نوسازی و توانمندسازی بافت­های فرسوده و ناکارآمد شهری با عنوان" ارائه و تشریح مفاهیم پایه در بازآفرینی شهری" ، مورخ 1395/3/16، در شهر اهواز برگزار گردید.

این کارگاه با همکاری شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران، اداره عمران و بهسازی شهری اداره کل راه و شهرسازی استان خوزستان و شرکت مهندسین مشاور شهراندیش آمایش(کارگزار شرکت مادر تخصصی در استان خوزستان) و با حضور مدیران و کارشناسان امور شهری استان خوزستان، اساتید، دانشجویان و صاحب نظران در سالن کنفرانس هتل بوستان سازمان آب و برق خوزستان برگزار گردید.

در این کارگاه ابتدا دکتر علی موحد دانشیار گروه جغرافیا و برنامه­ریزی شهری دانشگاه خوارزمی تهران و مدیر پروژه­های بازآفرینی شهری شرکت مهندسین مشاور شهراندیش آمایش مباحثی پیرامون مفاهیم بازآفرینی شهری ارائه دادند. ایشان با بیان اینکه دستیابی به تعریف جامع از مفهوم بازآفرینی شهری بسیار مشکل است گفت:"بازآفرینی یک اصطلاح عام است که مفاهیم دیگری نظیر بهسازی، نوسازی، بازسازی، مقتدرسازی و روانبخشی شهری را در بر می­گیرد. بازآفرینی شهری به مفهوم احیا، تجدید حیات و نوزایی شهری و به عبارتی دوباره زنده شدن شهر است. مشارکت عمومی از مهمترین اصول و مقدمات موفقیت در بازآفرینی شهری است. برقراری مشارکت عمومی در بازآفرینی شهری نیازمند حمایت قانونی است و باید برای آن چارچوبی حقوقی درنظر گرفته شود که ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی، مدیریتی وکالبدی را در بر بگیرد."

ایشان در ادامه به تعریف بازآفرینی شهری از نگاه برنامه­ریزی شهری پرداخته و آن را رویکردی برای توسعه درونزای شهری و به کارگیری توان­های بالقوه و بالفعل موجود در برنامه­ریزی­های شهری، تلاش در جهت ایجاد تعادل در نحوه توزیع کمی و کیفی جمعیت، هماهنگی میان بنیان­های زندگی اجتماعی و گریز از فقر شهری و در نهایت استفاده از مشارکت و پویش اجتماعی مردم دانستند.

ایشان سپس به بررسی تجارب بهسازی، نوسازی، بازسازی، توانمندسازی و بازآفرینی شهری در کشور پرداخته و خاطر نشان کردند که به رغم ضرورت­های گوناگون و تأکیدات قانونی و تلاش­های بسیار به عمل آمده، کشور ما هنوز در ابتدای راه است و هنوز چالش­ها و فرصت­های فرا روی آن کاملاً شناخته نشده و راهبرد کارا و بهینه­ای برای پیشبرد برنامه­های بازآفرینی و بهسازی، نوسازی و بازآفرینی اتخاذ نشده است. آنچه در برنامه­های بازآفرینی بسیار مورد تاکید قرار گرفته، استفاده از ظرفیت­های مشارکت مردم است. اما تجارب فراوانی که از طراحی و اجرای پروژه­های بازآفرینی شهری در ایران به دست آمده نشان می­دهد در این زمینه موفقیت چندانی حاصل نگردیده است.

در ادامه به عنوان نمونه موردی طرح بازآفرینی( احیاء) میدان امام علی(ع) (میدان عتیق) اصفهان و نتایج حاصل از اجرای آن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.

در ادامه این نشست همچنین آقای دکتر امیر محمد معززی، مدیر اجرائی دبیرخانه طرح توسعه اندیشه ایران شهر(حوزه وزارتی راه وشهرسازی) به تشریح جایگاه سند ملی بازآفرینی شهری پایدار، زمینه‌های شکل‌گیری سند ملی و بررسی رویکردها و اقدامات بهسازی و نوسازی در بافت‌های هدف پرداختند. ایشان ضمن ارائه اقدامات انجام شده طی سی سال اخیر در سطح کشور و مقایسه آن با اقدامات انجام شده در سطح جهانی، نسبت به ارائه رویکردهای مختلف در مواجه با بافت­های نیازمند بازآفرینی شهری پرداخته و به ویژه رویکردهای شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران و سایر کنش­گران شهری را در چارچوب قوانین و دستورالعمل­های اجرائی مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند.

 ایشان همچنین به شکل‌گیری شرکت مادرتخصصی عمران و بهسازی شهری ایران، تدوین سیاست‌ها و تنظیم برنامه، تجهیز ساختارهای لازم برای اقدام، ساماندهی مداخلات کلان مقیاس گذشته، نهادسازی و تدوین قوانین عمران و بهسازی اشاره نموده و به تفصیل نتایج حاصل از اقدامات انجام شده در هر کدام از زمینه­های فوق را برای حاضرین در جلسه تشریح نمودند.