ابزارهای دسترسی

رهبر معظم انقلاب
ما باید کارهای اولویت دار و فوری را مورد اهتمام ویژه قرار دهیم که از جمله آن ها نوسازی بافت های فرسوده است.
ترمیم بافت های فرسوده شهرها و روستاها دراولویت کاری دستگاه های مسئول قرار گیرد.
مراد از برقراری نظام مقدس جمهوری اسلامی، همانا فقرزدایی و محرومیت زدایی است.
با سیاست گذاری توأمان با ابتکار و شجاعت و جرات، وارد میدان شوید.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران از بهره‌برداری 12 هزار و990 واحد مسکونی در قالب 2هزار و 739 پروژه احیای بافت‌های فرسوده همزمان با هفته دولت خبر داد. به گفته او باقی پروژه‌ها نیز به طور متوسط پیشرفت فیزیکی 60 درصدی دارند.

به گزارش خبرنگار شرکت بازآفرینی شهری ایران، محمد آئینی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در نشست خبری حوزه مسکن وزارت راه و شهرسازی با اشاره به این که بر اساس شاخص‌های شورای عالی معماری و شهرسازی سه گونه بافت ناکارآمد شناسایی شده است، گفت: بیش از ۱۶۶ هزار هکتار از مساحت شهرها معادل ۲۳ درصد سطوح شهری بافت‌های ناکارآمد هستند که از این میزان 74 هزار هکتار بافت فرسوده میانی، ۶۰ هزار هکتار سکونتگاه غیررسمی، ۳۲ هزار و 68۶ هزار هکتار بافت تاریخی و 500 هکتار بافت فرسوده با پیشینه روستایی را شامل می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این که  ۴۹ درصد واحدهای مسکونی واقع در بافت‌های ناکارآمد شهری فاقد تاب‌آوری در برابر آسیب‌ها هستند، عنوان کرد: در مجموع 5 میلیون و 700 هزار واحد مسکونی در بافت‌های ناکارآمد شناسایی شده است که حدود 2 میلیون و 700 هزار واحد بناهای ناپایدار و فاقد هرگونه سازه هستند.

دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار با بیان این که شهروندان برای مطلع شدن از این که واحد مسکونی آن‌ها در محدوده بافت فرسوده قرار دارد یا خیر می‌توانند به سایت شرکت به نشانی facility.udrc.ir مراجعه کنند، تصریح کرد: همچنین توسعه‌گران و تسهیلگران نیز می‌توانند با ورود به سامانه ماده 4  شرکت از شرایط و تسهیلات در نظر گرفته شده مطلع شوند.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با بیان این که در حال حاضر ۶۵ هزار واحد  مسکونی در بافت‌های فرسوده در دست ساخت است، عنوان کرد: از ابتدای تصویب قانون حمایت از احیا، بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری تا کنون حدود 210 هزار بنای ناپایدار احیا و 670 هزار واحد مسکونی ساخته شده که بدین معناست به طور متوسط سالانه ۴۰ هزار واحد نوسازی شده است. بنابراین می‌توان گفت محلات هدف بازآفرینی شهری از ظرفیت خوبی برای تولید مسکن برخوردارند.

آئینی با اشاره به این که «مردمی‌سازی» یکی از رویکردهای مهم شرکت بازآفرینی شهری در دولت جهادی سیزدهم به شمار می‌آید، عنوان کرد:  به منظور توسعه نقش بخش خصوصی در نوسازی بافت‌های فرسوده  بسته جامع تشویقی را طراحی کرده‌ایم که به زودی ابلاغ می‌شود. به گفته آئینی سه نوع بسته تشویقی برای متقاضیان نوسازی در بافت‌های فرسوده در نظر گرفته شده است که شامل تخفیف در هزینه‌های پروانه و تراکم ساخت، کوتاه کردن زمان  صدور پروانه ساخت و مجوزهای اداری و انشعابات و نیز اعطای تسهیلات مالی و مشوق‌های شهرسازانه می‌شود.

او در ادامه درباره تسهیلات مالی توضیحاتی ارایه کرد و گفت: همه تخفیفات و تشویق‌هایی که برای سازندگان در نهضت ملی مسکن در نظر گرفته شده است برای فعالان در نوسازی بافت فرسوده هم دیده شده است.

به گفته آئینی در اعطای تسهیلات برای نوسازی بافت‌های فرسوده شرایط چهارگانه مثل داشتن فرم ج سبز و یا سابقه سکونت و سابقه مالکیت و سرپرستی خانوار وجود ندارد، اما همه تشویق‌ها اعم از تخفیف در پروانه ساخت و بیمه و هر موضوع دیگری که در طرح ملی مسکن دیده شده، در نوسازی بافت فرسوده دیده شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: وزارت راه و شهرسازی نیز خط اعتباری ویژه‌ای در اختیار دارد که به مبلغ 5  هزار و 200 میلیارد تومان برای نوسازی 20 هزار واحد مسکونی در نظر گرفته شده است. این تسهیلات از طریق بانک مسکن در سه رده به متقاضیان پرداخت می‌شود که مبلغ آن در تهران برای هر واحد 450 میلیون تومان،  در کلانشهرها400 میلیون تومان و در سایر شهرها 350 میلیون تومان است که 150 میلیون تومان از این تسهیلات با سود صفر درصد پرداخت می‌شود. تا کنون از این محل 26 هزار و 370 واحد به بانک مسکن معرفی شده‌اند. در بخش خودمالکی نیز تاکنون 8 هزار و 200 مالک، متقاضی نوسازی در بافت‌های فرسوده بوده‌اند.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران از افتتاح 12 هزار و990 واحد مسکونی در قالب دو هزار و  739 پروژه احیای بافت‌های فرسوده همزمان با هفته دولت خبر داد و گفت: باقی پروژه‌ها نیز به طور متوسط پیشرفت فیزیکی 60 درصدی دارند.

او  ادامه داد: تاکنون در ۴۳۵ شهر بالغ بر 600 میلیارد تومان معادل 65 هزار تن قیر رایگان برای بهسازی معابر بافت‌های فرسوده و حاشیه‌ای پرداخت شده است  که هزار و 210 کیلومتر طول از معابر خاکی محدوده‌های این محلات را در بر می‌گیرد. همچنین در حوزه خدمات روبنایی و زیربنایی بیش از120 پروژه شامل 28 پروژه بهداشتی- درمانی، 14 پروژه فرهنگی، 5 پروژه  انتظامی، 14 پروژه ورزشی، 10 پروژه آموزشی، 28 پروژه تاسیسات زیر بنایی و بهسازی معابر رو به اتمام است که بخشی از آن در هفته دولت و بخشی دیگر در ایام دهه فجر به بهره‌برداری می‌رسد.

معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: علاوه بر این بیش از 383 پروژه دیگر نیز در دست احداث داریم که سال آینده به بهره برداری می‌‌رسد. ضمن این که برای اولین بار در قانون بودجه امسال مبلغ 2 هزار میلیارد تومان جهت محرومیت‌زدایی از سکونتگاه‌های غیررسمی و نقاط حاشیه‌نشین در نظر گرفته شده است.

گفتنی است نشست خبری معاونان حوزه مسکن با موضوع ارایه عملکرد یک‌ساله به مناسبت بزرگداشت هفته دولت، امروز در وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.