به گزارش خبرنگار شرکت بازآفرینی شهری ایران، آئینی هدف از برگزاری این جلسه را ایجاد فضای تحولی در فعالیتهای شرکت عنوان کرد و گفت: انتظار این است که استانها شرکت را در نوسازی ومقاومسازی بافتهای فرسوده و سکونتگاههای غیررسمی یاری کنند. البته در این راه باید توان حمایتی وتسهیلاتی دولت را نیز مد نظر داشته و به دنبال راهکارهایی باشیم که بدون اتکا به منابع و حمایتهای دولتی بتوانیم رو به جلو گام برداریم.
معاون وزیر راه وشهرسازی با تاکید بر مدیریت بدون پول اظهارکرد: درطول سنوات گذشته و از زمانی که حمایت سیستم بانکی و پرداخت تسهیلات به متقاضیان نوسازی شکل گرفت تا کنون این مسیر اوج و حضیضهای بسیاری را پشت سر گذاشته است و به همین دلیل مردم کم کم به این امر بی اعتماد شدهاند، بنابراین باید به دنبال مشارکت حداکثری مردم و همزمان حمایتهای غیری نقدی دولت وشهرداریها باشیم.
مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با بیان این که باید هزینههای غیرساختمانی حذف شود، عنوان کرد: 25 درصد از هزینههای ساخت و ساز غیرساختمانی است وتقریبا 1.5 میلیون تومان هزینه صدور مجوزها میشود. از سوی دیگر شهرداریها برابر قانون باید حداقل 50 درصد در صدور پروانهها تخفیف ارایه دهند و انتظار ما این است که تا 100 درصد نیز تخفیف داده شود. موضوع دیگر کاهش زمان صدور مجوزهاست که در صورت تحقق این امر، بازده اقتصادی پروژههای نوسازی برای سازندگان افزایش خواهد یافت.
او همچنین عنوان کرد: استانها میتوانند بر اساس ضوابط بالادستی و طرحهای جامع و تفصیلی، بسته تشویقی جداگانهای را تدوین و به تصویب کمیسیون ماده پنج برسانند.
آئینی با تاکید بر مشارکت مردم در نوسازی بافتهای فرسوده اظهارکرد: یک نمونه موفق که با اعتماد و مشارکت مردم در نوسازی بافت فرسوده انجام شد، محله جولان همدان بود که با کمترین منابع دولتی 257 پلاک فرسوده تخریب و 1300 واحد جدید ساخته شد، البته اعتمادسازی مسیر کوتاهی نیست و سالها طول میکشد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این که ۴۹ درصد واحدهای مسکونی واقع در بافتهای ناکارآمد شهری فاقد تابآوری در برابر آسیبها هستند، عنوان کرد: در مجموع 5 میلیون و 700 هزار واحد مسکونی در بافتهای ناکارآمد شناسایی شده است که حدود 2 میلیون و 700 هزار واحد بناهای ناپایدار و فاقد هرگونه سازه هستند که در هنگام بلایای طبیعی بر سر ساکنان شان آوار خواهد شد.
در ادامه جلسه علی فخرانی معاون مسکن و ساختمان خراسان شمالی پیشنهادی ارایه کرد و گفت: با توجه به این که استانها تجربه مداخله مستقیم در نهضت ملی مسکن و مسکن مهر را دارند، بنابراین میتوان با تکیه بر این تجربیات در بافتهای ناکارآمد پروژهای نمونه در بافتها تعریف کرد و ادارات کل به عنوان راهبر انتخاب شوند. میتوان با کمک مشاوران املاک قطعات شهری را شناسایی کرد و با استفاده از وام ودیعه ساکنان را کوچ موقت دهیم تا اراضیاشان را در اختیار ما قرار دهند، از سوی دیگر متقاضیان مسکن را میتوان به این طرح گره زد . چنانچه به صورت نمونه تعدادی پروژه در کشور انجام شود، سازندهها برای حضور در این بافتها تشویق خواهند شد.
او افزود: سازندهها تا زمانی که پروژه برای آنها ارزش افزوده نداشته باشد به موضوع ورود پیدا نمیکنند بنابراین باید برای نمونه یک پروژه با ارزش افزوده ایجاد کنیم. از سوی دیگر این موضوع منجر به کاهش شتاب الحاق به محدودهها میشود و باید مسکن زیر پرچم بازآفرینی بیاید.
مهدی ملک مدیرکل راه و شهرسازی استان گلستان نیز با اشاره به این که در بافتهای فرسوده بیشتر بحث مداخله در بافت و رفع موانع مورد توجه است، اظهار کرد: تفکیکهای غیرمجاز در حرایم و خارج از محدوده شهرها مهمترین معضلی است که در شهرهای شمالی با آن مواجه هستیم، متاسفانه تفکیکهای غیرمجاز و بعضا شبانه توسعه شهرها را محدود کرده است و هرچند تلاش برکاهش بافتهای ناکارآمد است اما با تفکیکهای غیر مجاز عملا به بافت کذایی و ناکارآمد شهر اضافه میشود و باید موضوع پیشگیری با جدیت بیشتری از سوی مسوولان امر پیگیری شود.
رضا حافظی سرپرست اداره کل راه و شهرسازی استان کرمان نیز با اشاره به این که تکمیل کاربریها نکته مهمی است و باید سطوح کاربریها را بهینهسازی کنیم، تصریح کرد: اختلاطهای کاربری برای ما مهم است، در مصوبات قبلی سرانهها و کاربریهای مختلط تعریف شده بود اما این سرانهها اکنون حذف شدهاند این در حالی است که بر خی کاربریها متجانس هستند و اختلاط آنها به غنای فضای شهری کمک میکند در نتیجه مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی باید در این زمینه اصلاح شود.
در ادامه آئینی مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران نیز با تاکید بر ضرورت اختلاط کاربریها و اجرای پروژههای چند منظوره عنوان کرد: این موضوع برای ما نیز بسیار حایز اهمیت است زیرا احداث اماکن فرهنگی و ورزشی در سکونتگاههای غیررسمی نیاز به هزینه بسیار بالایی دارد و به همین منظور باید به سمت احداث پروژههای چند منظوره برویم تا خدمات آموزشی و فرهنگی در یک مکان ارایه شود.
آئینی با اشاره به مصوبه بسته تشویقی شهرسازانه عنوان کرد: این بسته تشویقی ممکن است نقطه ضعفهایی داشته باشد اما اکنون باید اراده بر اجرای آن باشد و اطلاع رسانیهای مناسب در مورد آن صورت گیرد تا مردم وسازندگان به ساخت وساز در این بافتها تشویق شوند.
معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر مشارکت شهروندان درامر نوسازی بافتهای فرسوده عنوان کرد: مردم شامل مالکان، سازندگان خرد محلی، انبوه سازان و توسعهگران باید پای کار بیایند و از تمام مدیران کل راه و شهرسازی استانها میخواهم در این خصوص اطلاع رسانیهای مناسب را از طریق ادارات کل صدا و سیمای استانها، برنامههای استانی و با استفاده از ظرفیت رسانه ملی انجام دهند.
در این جلسه معماریان معاون فنی و نظارت شرکت بازآفرینی شهری ایران با بیان این که در کل کشور 4 هزار و150 محله هدف بازآفرینی شهری را با مرزبندی مشخص کردهایم؛ گفت: بهترین راهکار این است که وارد محلات شویم و با استفاده از ظرفیت گروههای جهادی در خصوص بسته تشویقی شهرسازانه اطلاعرسانی لازم را انجام دهیم. علاوه بر این در این مصوبه مقرر شده است تا هر شش ماه یک بار گزارشی از روند کار ارایه شود؛ این موضوع برای ما بسیار مهم است که بدانیم شش ماه آینده با استفاده از این بسته تشویقی چقدر توانستهایم به نوسازی بافتهای فرسوده کمک کنیم بنابراین از مدیران کل راه و شهرسازی استانها میخواهم که این موضوع را جدی بگیرند.