ابزارهای دسترسی

رهبر معظم انقلاب
ما باید کارهای اولویت دار و فوری را مورد اهتمام ویژه قرار دهیم که از جمله آن ها نوسازی بافت های فرسوده است.
ترمیم بافت های فرسوده شهرها و روستاها دراولویت کاری دستگاه های مسئول قرار گیرد.
مراد از برقراری نظام مقدس جمهوری اسلامی، همانا فقرزدایی و محرومیت زدایی است.
با سیاست گذاری توأمان با ابتکار و شجاعت و جرات، وارد میدان شوید.

تحقق بسته تشویقی کالبدی و شناسایی محلات مشمول و غیرمشمول (موضوع بند ۱ و ۳ مصوبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران مبنی بر ضرورت تامین سرانه خدمات عمومی حداقل به میزان یک سوم سرانه مصوب و فضای سبز مقیاس محله و ناحیه جهت برخورداری از مشوق‌­ها) تاکنون در ۱۰۶ شهر در ۲۲ استان محلات مشمول مصوبه در حال احصا و یا در کمیسیون ماده ۵ مصوب شده است.

در راستای تحقق ماده ۱۲ قانون جهش تولید مسکن و استفاده از اراضی درون شهری در بافت فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی و همچنین تکلیف محوله مطابق بند (پ) مصوبه شورایعالی شهرسازی و معماری ایران مبنی بر آسیب‌‌شناسی موانع کالبدی و فضایی ناشی از اعمال ضوابط و مقررات طرح‌‌های توسعه و عمران در بافت‌‌های مذکور و ارایه سیاست‌های کالبدی متضمن تشویق نوسازی در بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری، این شرکت با هماهنگی معاونت شهرسازی و معماری و سازمان شهرداری‌‌ها و دهیاری‌‌ها و با اخذ دیدگاه‌ها و نظرات صاحب‌نظران در حوزه آکادمیک، حرفه‌ای، مدیران مسئول و ساکنین و مالکان بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری، نسبت به تدوین «سیاست‌‌ها و ضوابط تشویقی کالبدی متضمن نوسازی محله‌‌ای در بافت‌‌های فرسوده و ناکارآمد شهری» اقدام کرد که شهریور سال گذشته در شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران به تصویب رسید.

سیاست‌‌ها و ضوابط تشویقی کالبدی مذکور به منظور تسریع و تسهیل نوسازی و ایجاد انگیزه برای توسعه‌گران، سرمایه‌‌گذاران و مالکان اراضی در  بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری و در راستای ارتقای کیفیت محیطی و تامین خدمات مورد نیاز این محلات در چهارگروه بازآفرینی یکپارچه در مقیاس بلوک شهری، نوسازی در مقیاس محورهای اصلی محله‌‌ای، نوسازی در عمق بافت فرسوده شهری و نوسازی قطعات غیرقابل تجمیع در قالب افزایش تراکم، تسهیل در ضوابط پارکینگ، تسهیل در ضوابط معماری، اختلاط کاربری‌‌ها و ... در نظر گرفته شده است.

همچنین در صورت ضرورت، امکان تدوین مشوق‌‌های کالبدی بهسازی بافت‌های فرسوده  و ناکارآمد خاص هر شهر در چارچوب سیاست‌‌ها و ضوابط این مصوبه و با توجه به ساختار طرح جامع و شرایط ویژه هر شهر جهت تصویب در کمیسیون ماده ۵  نیز فراهم آمده است.

به منظور تحقق بسته تشویقی کالبدی و شناسایی محلات مشمول و غیرمشمول (موضوع بند ۱ و ۳ مصوبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران مبنی بر ضرورت تامین سرانه خدمات عمومی حداقل به میزان یک سوم سرانه مصوب و فضای سبز مقیاس محله و ناحیه جهت برخورداری از مشوق‌‌ها) تا کنون در ۱۰۶  شهر در ۲۲  استان محلات مشمول مصوبه در حال احصا و یا در کمیسیون ماده ۵ مصوب شده است.

همچنین مصوبه «سیاست‌‌ها و ضوابط تشویقی کالبدی متضمن نوسازی محله‌‌ای در بافت‌‌های فرسوده و ناکارآمد شهری» در ۵۸ شهر در ۱۶ استان در حال اعمال است و در ۷۵ شهر در ۱۹ استان نیز به منظور در نظر گرفتن شرایط زمینه‌‌ای، بسته تشویقی بومی در حال تدوین و اجراست.

به منظور تشریح و ترویج سیاست‌های تشویقی شهرسازی و لزوم اجرایی شدن آن در شهرها با هدف افزایش میزان نوسازی مردمی مسکن در محلات فرسوده و ناکارآمد، جلسات متعددی با حضور مدیران و مسئولین در سطوح استانی و شهری، سرمایه‌گذاران و توسعه‌گران و ساکنان بافت‌‌های فرسوده برگزار شده است.

علاوه بر این  به منظور رصد و پایش اقدامات شهرداری‌‌ها در خصوص صدور پروانه نوسازی و اطلاع از تعداد واحد های مسکونی در حال نوسازی در محلات فرسوده و ناکارآمد شهری، سامانه ستادهای بازآفرینی شهری راه‌اندازی که از طریق این سامانه، امکان درج گزارش دوره‌‌ای اجرای بسته تشویقی شهرسازی توسط شهرداری‌ها فراهم شده و تاکنون داده‌های مربوط به ۲۴ شهر در ۱۲ استان در سامانه مذکور درج شده است

 ستادهای بازآفرینی شهری برگزار شده جهت تشریح بسته‌های تشویقی، پاسخ به سوالات و رفع ابهامات

.pooo1

 

جلسات و نشست های برگزار شده جهت تشریح بسته‌های تشویقی، پاسخ به سوالات و رفع ابهامات

با همکاری دبیرخانه انتقال تجارب مناطق مختلف کشور

pooo2

 

جلسات و نشست های برگزار شده جهت تشریح بسته‌های تشویقی، پاسخ به سوالات و رفع ابهامات

با همکاری ادارات کل راه و شهرسازی و شهرداری ها

pooo3

 

* محمد مهدی نوروزیان، سرپرست دفتر راهبری و هدایت طرح‌های بازآفرینی شرکت بازآفرینی شهری ایران