ابزارهای دسترسی

رهبر معظم انقلاب
ما باید کارهای اولویت دار و فوری را مورد اهتمام ویژه قرار دهیم که از جمله آن ها نوسازی بافت های فرسوده است.
ترمیم بافت های فرسوده شهرها و روستاها دراولویت کاری دستگاه های مسئول قرار گیرد.
مراد از برقراری نظام مقدس جمهوری اسلامی، همانا فقرزدایی و محرومیت زدایی است.
با سیاست گذاری توأمان با ابتکار و شجاعت و جرات، وارد میدان شوید.

معاون وزیر راه و شهرسازی ومدیر‌عامل شرکت بازآفر‌ینی شهری ایران در دیدار برخی از اعضای کمیته تخصصی رؤسای کمیسیون شهرسازی شوراهای اسلامی کلان‌ شهرها و مراکز استان‌های کشور گفت: نوسازی بافت‌های فرسوده یک اصل و به عنوان هدف اصلی و ذاتی در کشور به شمار می‌آید .

به گزارش روابط عمومی شرکت بازآفرینی شهری ایران به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد آئینی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل شرکت بازآفر‌ینی شهری ایران در این نشست با اشاره به تشکیل کمیته‌ مشترک شرکت بازآفرینی شهری ایران و مجمع رؤسای کمیسیون‌های شهرسازی و معماری کلان‌شهرها و مراکز استان‌ها بر اساس قانون جهش تولید به ویژه ماده ۱۲ آن، اظهارکرد: از ظرفیت بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی بیش از گذشته استفاده خواهد شد.

او تاکیدکرد: نوسازی بافت‌های فرسوده یک اصل و به عنوان هدف اصلی و ذاتی در کشور به شمار می‌آید.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه حفظ جان هموطنانمان در بافت‌های پرخطر فرسوده شهری به عنوان محور اصلی کار ما در شرکت بازآفرینی شهری ایران به شمار میاید، تصریح کرد:. بنا به دلایل مختلف علمی‌، عقلی‌، عرفی‌، فرهنگی و اجتماعی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری و یا به عبارت دیگر بافت‌های فرسوده‌، قدیمی و با ارزش، بهترین ظرفیت برای تولید مسکن را دارا می‌باشند.

آئینی با بیان اینکه بافت‌های ناکارآمد شهری می‌تواند به عنوان اسکان جمعیت سرریز شهرهای بزرگ مورد استفاده قرارگیرد، اظهارکرد: بهترین و سریعترین روشی که می‌تواند عرضه و تقاضای بازار مسکن را به تعادل برساند، استفاده از ظرفیت تولید مسکن دربافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری است.

دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار‌ با بیان اینکه در هر بخشی که دولت و نهاد‌های عمومی به صورت مستقیم وارد انجام پروژه‌ای شده‌اند، پروژه با مشکل مواجه شده است، عنوان کرد: با توجه به تجارب سه دهه اخیر در نوسازی بافت‌های فرسوده‌، پروژه‌های بازآفرینی شهری به دو صورت مداخله مستقیم دولت و یا  به صورت مشارکت مردمی انجام شده است.

 آئینی گفت: در حالیکه پروژ‌ه‌های بازآفرینی شهری که با  مشارکت واقعی مردم و با محوریت اصلی مردم انجام شده با موفقیت‌های خوبی را شاهد بوده‌ایم. .

رئیس هیأت مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: بهترین حالت انجام پروژه‌های بازآفرینی شهری زمانی است که به صورت مشارکت مردمی انجام شود بدین صورت که مالکین در بافت‌های فرسوده با سازندگان و توسعه‌گران مشارکت کنند و نقش دولت و شهرداری‌ها در این میان تسهیلگری و حمایتی باشد..

 آئینی در ادامه گفت: در حال حاضر بیش از166 هزار هکتار بافت فرسوده و ناکارآمد شهری شامل 74 هزار هکتار بافت فرسوده میانی، 32 هزار هکتار بافت فرسوده تاریخی و 59 هزار هکتار بافت حاشیه ای (سکونتگاه غیررسمی) وجود دارد.

دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار با اشاره به اینکه در دو بخش بافت تاریخی و سکونتگاه‌های غیررسمی (‌حاشیه ای‌) امر بازآفرینی شهری متوقف شده است، بیان داشت: در مناطق حاشیه‌ای و سکونتگاه غیررسمی بدلیل وجود املاک تصرفی و در بافت تاریخی بدلیل محدودیت‌های اعمال شده توسط وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی‌، ساکنین در این محدوده‌ها رغبتی به دریافت پروانه نوسازی از شهرداری‌ها ندارند، پس بنابراین امر نوسازی در 74 هزار هکتار بافت میانی و فرسوده در حال انجام است.

معاون وزیر راه و شهرسازی مهمترین بسته تشویقی برای اجرا را بسته تشویقی ۱۹ بندی با رویکرد شهرسازی برشمرد و گفت: برنامه نوسازی واحدهای مسکونی بافت فرسوده به عنوان یکی از ارکان نهضت ملی مسکن به‌شمار می‌رود

او افزود: راهکار اساسی نوسازی بافت فرسوده، مردمی‌سازی و مشارکت سازندگان و توسعه‌گران با مالکان در این بافت‌ها با استفاده از بسته‌های تشویقی است که توسط دولت و شهرداری‌ها تدارک دیده شده است.

آئینی گفت: بسته تشویقی شهرسازانه زمانی می‌تواند مؤثر باشد که شهرداری ها به عنوان دستگاه اصلی اجرای، بستر اجرای بسته تشویقی را برای بهره‌مند شدن مردم از حق قانونی خود برای نوسازی بافت فرسوده فراهم کنند

در این جلسه مقرر شد آسیب‌شناسی از فرایند صدور پروانه ساختمانی توسط دبیر‌خانه‌کمیسیون شهرسازی و معماری شهرهای کشور‌ صورت گیرد و نیز  شهرداری‌های پیشگام در صدور پروانه دو مرحله‌ای تجربیات خود را ‌به سایر شهرداری‌ها در راستای صدور پروانه ساخت در محلات هدف بازآفرینی شهری به اشتراک بگذارند.

شایان ذکراست، دراین نشست تعدادی از مدیران شرکت بازآفرینی شهری ایران و اعضای کمیته تخصصی رؤسای کمیسیون شهرسازی شوراهای اسلامی کلان‌ شهرها و مراکز استان‌های کشور به بیان نقطه نظرات خود پرداختند.