
به گزارش خبرنگار شرکت بازآفرینی شهری ایران، عبدالرضا گلپایگانی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در این نشست با اشاره به ضررورت برگزاری نشستهای تخصصی در حوزه بازآفرینی شهری، گفت: نشستهای تخصصی در حوزه بازآفرینی شهری میتواند نقاط و ضعف، مدیران، دستاندکاران و نقش آفرینان حوزه بازآفرینی شهری را مشخص نماید.
مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به چگونگی شکلگیری حاشیهنشینی در شهرها گفت: علت و ریشه شکلگیری حاشیهنشینی یا بهعبارت دیگر خروج بخشی از شهرها از روند شکوفایی و نوزایی را باید در اسناد بالا دستی شامل مسائل اجتماعی، اقتصادی، جنگ، مدیریت زمین،کالبدی و خشکسالی چندین ساله کشور پیگیری کرد.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: از سوی دیگر متاسفانه شاهد هستیم در طرحهای جامع و تفضیلی ما برای سکونت و زندگی افراد کم برخوردار برنامهریزی کافی نشده است.
مدیر عامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با بیان اینکه مسائل اجتماعی همانند حقوقی – قضایی – محیط زیستی، فرهنگی، زیر ساختی و تامین سرانهها ووو در شکلگیری شهر و فضای سکونت نقش کلیدی و مهم دارد، بیان کرد: مفهوم بازآفرینی شهری فرایند همه اقداماتی است که همه دستگاهها و سازمانهای مدیریت شهری درآن مشارکت فعال و موثر داشته باشند.
گلپایگانی تصرح کرد؛ ذات بازآفرینی شهری در موضوع محله محوری باید براساس دورن محله ای و تصمیمات از پایین به بالا باشد.
در ادامه، فریدون بابائی اقدم عضو هیات مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران دراین نشست به تشریح نقش شهرداریها در حوزه بازآفرینی شهری به عنوان یکی از مهمترین کنشگران در این بخش پرداخت و اظهار داشت؛ شهرداریها با طیف وسیعی از وظایف و اختیارات، از جمله دستگاههای محوری مدیریت شهری در بازآفرینی محدودهها و محلات هدف هستند.
عضو هیات مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران، ایفای نقش حاکمیتی در راستای نظارت ملی بر تحقق سیاست بازآفرینی پایدار شهری کشور را به عنوان اساسیترین تکلیف و نقش شرکت بازآفرینی شهری ایران در قبال بافتهای هدف بازآفرینی عنوان کرد.
بابائی اقدم با اشاره به اینکه شهرداریها در بازآفرینی شهری نقش بسزایی دارند، به تشریح اهم تکالیف قانونی متوجه شهرداریها در حوزه بازآفرینی شهری بر اساس قوانین موجود از جمله قانون شهرداریها، قانون نوسازی و عمران شهری، قانون تعاریف محدوده و حریم شهر، روستا و شهرک و نحوه تعیین آنها، سند ملی توانمندسازی و ساماندهی سکونتگاههای غیررسمی، قانون برنامه پنجساله ششم و هفتم پیشرفت و... پرداخت.
او در ادامه ضمن ارائه آسیبشناسی اجمالی از آخرین وضعیت سکونتگاههای غیررسمی کشور، به تجربه نوسازی شهری شهرداریهای ترکیه و پروژههای جابجایی و اسکان مجدد محلات حاشیهنشین در شهرهای مختلف این کشور اشاره کرد و این اقدامات را از موفقترین و از بهترین تجربیات جهانی در حوزه نوسازی شهری با محوریت رفع ابرچالش حاشیهنشینی در کشور ترکیه دانست که میتواند به عنوان تجربه موفق در خصوص جابجایی و اسکان مجدد پهنههای پرخطر شهرهای کشور به کار گرفت.
بابایی اقدم تصریح کرد؛ تعیین تکلیف و تقسیم کار بین شهرداریها و شرکت بازآفرینی شهری ایران و سایر دستگاههای ذی ربط در خصوص شناسایی و اسکان مجدد سکونتگاههای غیررسمی واقع در پهنههای مخاطرات طبیعی و انسان ساخت، باید مورد توجه جدی قرار بگیرد.
عضو هیات مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران در پایان سخنان خود، پایان دادن به موازی کاریها و آشفتگی در تقسیم کار بین کنشگران فعال در حوزه سکونتگاههای غیررسمی، اولویتدادن به انجام مداخلات پیشگیرانه با توجه به عدم تثبیت بافتهای مربوط به سکونتگاههایغیررسمی، توجه به ساکنین محلات هدف به عنوان اولین و مهمترین کنشگران در حوزه سکونتگاههای غیررسمی و ارائه آموزش تکالیف شهروندی در راستای ارتقای فرهنگ تبعیت از قانون و اجتناب از قانون گریزی به آنان، بازآموزی تکالیف قانونی برای کارکنان خاصه مدیران ارشد شهرداری ها در قالب برگزاری نشستها و دورههای آموزشی و ترویجی و همچنین استفاده از ظرفیت دفاتر تسهیلگری در این رابطه را بسیار راهگشا دانست.
کمال نوذری سرپرست دفتر ستاد ملی بازآفرینی شهری شرکت بازآفرینی شهری ایران نیز در این نشست به موضوع چالش ها و موانع نهادي در فرایند ارتقای سكونتگاههاي غيررسمي پرداخت.
نوذری با اشاره به اینکه هم عوامل ایجاد کننده سکونتگاههای غیررسمی و فقر شهری و هم عوامل مرتبط با عدم تحقق اهداف توانمندسازی و ساماندهی در ابتدا به رفع کاستیهای نهادی در هر سطح وابستهاند؛ بیان داشت: تنها با ابزارهای فنی، نمیتوان مشکلاتی که ریشه عمیق اجتماعی دارند، حل کرد. بنابراین ما به بازنگریهای نهادی و حکمرانی در زمینههایی از جمله قوانین و مقررات، رویهها و حمایت از نهادها نیاز داریم.
سرپرست دفتر ستاد ملی بازآفرینی شهری شرکت بازآفرینی شهری ایران با بیان اینکه رویکردها و چارچوب های برنامهریزی و نهادی توسعه شهری در کشور نیازمند تغییر هستند، گفت: در بند الف ماده 59 قانون برنامه ششم توسعه هم بر ترتیبات نهادی و سازمانی ویژه و یکپارچه و هم بر دستور کار و برنامه یکپارچه و همچنین قلمرو فضایی مشخص تأکید شده است.
او افزود: مجموعه اقدامات نیمه دهه نود شمسی در زمینه ارتقای بافتهای هدف از جمله تشکیل ستاد بازآفرینی، تهیه برنامه ملی و اقدام محله ای و تاکید بر محله، یک نوآوری در زمینه تقدم نهاد سازی بر تخصیص بودجه به شمار میآید.
نوذری با بیان اینکه چالشها و موانع نهادی موجود بر سر راه ارتقای سکونتگاههای غیررسمی در چهار دسته ماهیتی، کفایتی، محتوایی و فعالیتی قابل دسته بندی هستند، اظهارداشت: عملکرد متناسب شهرداری ها در زمینه ارتقای این محدودهها، نیازمند صرف وقت و انرژی برای مذاکره، تفاهم و مصالحه با کنشگران شهری و محلهای، توافق در مورد اقدامات و تصمیمهای مشترک، تدوین برنامههای هماهنگ و مشترک و بسیج منابع و ایجاد ظرفیتهای خود مدیریتی در محلات می باشد.
سرپرست دفتر ستاد ملی بازآفرینی شهری شرکت بازآفرینی شهری ایران در پایان سخنان خود گفت: برای پاسخ گویی به چالشها و موانع مورد اشاره، اصول انتظام بخشی نهادی سازمانی در سند ملی توانمندسازی و ساماندهی سکونتگاههای غیررسمی مصوب سال 1402 پیش بینی شده که نیازمند اجرایی کردن این اصول و سیاستها در شهرهای کشور هستیم.
مهرناز عطاران سرپرست دفتر مطالعات کاربردی و امور ترویجی شرکت بازآفرینی شهری ایران به عنوان دبیر علمی این نشست بر ضرورت همنشینی هرچه بیشتر علم و عمل در حوزه بازآفرینی تاکید کرد و گفت: استمرار این گفتگوها و تعامل بین کنشگران مختلف بازآفرینی شهری میتواند ما را به یک ادبیات مشترک برای درک بهتر مساله در این حوزه سوق دهد .
هچنین در این نشست علی آخرتی پژوهشگر انسان شناسی و فعال مجمع حق بر شهر با همستان طی سخنانی بر تشریح تجربه بازآفرینی محله شهرک نیایش تهران پرداخت.