به گزارش خبرنگار شرکت بازآفرینی شهری ایران، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در این جلسه ضمن تبریک فرا رسیدن ماه رجب به گزارش حسابرس و بارزس مسقل قانونی اشاره کرد و گفت: خوشبختانه گزارش مطلوب، خوب و تقریبا بدون بندی بود که این نشان میدهد شرکت از نظم مالی خوبی برخوردار است. با توجه به تعداد بالای پیمانکاران در این شرکت میتوانست تعداد بندها بیشتر از این باشد اما به گفته حسابرس نظم مالی خوبی در شرکت برقرار است که از این بابت از مدیرعامل، اعضای هیات مدیره، مدیران ، مشاوران و همه همکاران مجموعه تشکر میکنم.
او ضمن اظهار امیدواری از موفقیت در راه سختی که پیش روی شرکت قرار دارد، عنوان کرد: شرکت بازآفرینی شهری ایران برای ما از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا یکی از موثرین روشهای تولید مسکن که به لحاظ اقتصادی و اجتماعی کم هزینه است، توسط این شرکت احداث میشود. به عبارت دیگر بهترین روش تولید مسکن که از آسیبهای کمتری برخوردار است نوسازی و ساخت مسکن در بافت های فرسوده است.
وزیر راه و شهرسازی با بیان این که ساخت مسکن در بافت فرسوده نسبت به ساخت مسکن در شهرهای جدید از مزایای نسبی بیشتری برخوردار است، اظهار کرد: در شهرهای جدید باید خدمات روبنایی و زیر بنایی از جمله مدرسه، فضاهای ورزشی، درمانگاه، تفرجگاه، اماکن مذهبی و بسیاری موارد دیگر تامین شود. حتی در یک خوابگاه دانشجویی هم سرانههای خدماتی وجود دارد.
وزیر راه و شهرسازی با بیان این که روش تولید مسکن در بافتهای فرسوده باید به یک جریان اجتماعی تبدیل شود، تصریح کرد: تنها در این صورت است که میتوان مردم و مسوولان را پای کار بیاوریم، هر چه میزان مشارکت مردم بیشتر باشد به هدف اصلی خود نزیکتر خواهیم شد. در این راه باید از مکانیزمهای تسهیلاتی مانند تسهیلات شهرسازانه، مالی و نظایر آن استفاده کرده و اقسام مختلف تسهیلات در اختیار متقاضیان قرار گیرد.
او با اشاره به بوروکراسیهای اداری و فرار برخی مسوولان و بخشها از کار و خدمت، گفت: با این شرایط در یک زندان بوروکراسی بنیان برانداز گیر می کنیم، بنابراین هر چه بیشتر مردم را وارد عرصه کنیم؛ توفیق بیشتری به دست میآوریم. اگر مردم احساس کنند این کار به صلاح دنیا و آخرتشان است، حتما آن را انجام می دهند.
بذرپاش با تاکید بر این که باید نقش بازآفرینی شهری در تولید مسکن افزایش یابد، اظهارکرد: یکی از اهداف ما باید کمک به تولید یک میلیون مسکن در سال باشد، معتقدم دولت نباید مستقیما در ساخت مسکن دخالت کند و باید نقش حمایتی داشته باشد، نیاز است تا همه امکانات را در راستای تامین مسکن کشور بسیج کنیم، سالانه یک میلیون مسکن نیاز کشور است و باید احداث شود.
او ادامه داد: مسکن یکی از بهترین بخشهاست که در زمان تحریم میتواند به کمک اقتصاد بیاید و چرخ اقتصاد را بچرخاند. متغیر وابسته به تحریم این بخش حداقلی است و باید از این توان استفاده کرد. البته توان تسهیلاتی بانکها کم است یا در اعطای تسهیلات خست به خرج میدهند.
وزیر راه و شهرسازی افزود: علاوه بر این امید مردم به این بخش است و مردم با اندک تغییرات مثبت خوشحال میشوند. مسکن مهر هر چند ایراداتی داشت اما فضای امیدبخشی را برای برخی گروهها به وجود آورد. این کار عین صدقات جاریه است و بدانید زحمتی که میکشید نزد خداوند محفوظ است و برکات بسیاری برای شما و خانوادههایتان دارد. اثر تصمیمات خوب شما را مردم متوجه می شوند، با یک اقدام مبتکرانه در این بخش میتوان مشکلات هزاران نفر را بر طرف کرد.
بذرپاش با اشاره به پیشنهادات مطرح شده از سوی اعضای هیات رییسه شرکت بازآفرینی شهری گفت: پیشنهادهای خوبی مطرح شد و اما آن را به شکل منسجمتر تعریف کنید تا هم انگیزه برای همکاران شود و هم کمک کند تا چرخ کار بهتر پیش رود اگر بستههای خوبی داشته باشید و آن را در معرض دید مسوولان دیگر قرار دهید از آنها استفاده میکنند. علاوه بر این چنانچه به جای جهاز تجهیزات، مدل کارآمد عرضه کنید، کار با سرعت بیشتری پیش میرود.
او اظهارکرد: نمونههای موفقی را آماده کنید زیرا این نمونهها به تلاشها سمت وسو میدهد، رهبری میدان بازآفرینی را انجام دهید تا باقی به شما تاسی کنند. در حوزه دانش و فناوری باید صحبتهای شرکت بازآفرینی در صدر اخبار باشد.در این صورت طی یک سال آینده با جهش معناداری در حوزه نوسازی بافتهای فرسوده مواجه خواهیم بود.
محمد آئینی معاون زیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری نیز در ابتدای نشست با اشاره به این که سال گذشته 51 هزار پروانه ساخت در بافتهای فرسوده صادر شده است، عنوان کرد: بر اساس برنامه باید سالانه 150 هزار واحد ساخته شود اما در نظر داریم این میزان را تا 200 هزار واحد افزایش دهیم برای این منظور نیازمند کار چهار برابری هستیم .
دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار با بیان این که دو مانع اساسی بر سر راه نوسازی بافتهای فرسوده وجود دارد، تصریح کرد: بسیاری از ساکنان بافتهای فرسوده از توانایی لازم برای نوسازی و مقاومسازی واحدهای فرسوده برخوردار نیستند، بنابراین باید سازندگان بخش خصوصی که از توانمندی مالی و اجرایی برخوردارند در کنار این شهروندان قرار بگیرند. اما سازندگان به دلیل موانع موجود در بافتهای فرسوده کمتر به حضور در این بافت رغبت دارند، زیرا معادله اقتصادی نیست و ساخت و ساز در شمال شهر برای آنها بازده اقتصادی بیشتری دارد.
او افزود: برای رفع این مانع یکسری مشوقهای قانونی وجود دارد که باعث تشویق سازندگان به ساخت و ساز در این بافتها میشود. از جمله بر اساس ماده 16 قانون حمایت از نوسازی و بهسازی بافتهای فرسوده شهرداریها میتوانند در بافتهای فرسوده 50 تا 100 درصد تخفیف ارایه کنند که امتیاز ویژهای محسوب میشود.
ظرفیتهای نوسازی و تولید مسکن
به گفته آئینی بافتهای فرسوده از ظرفیت خوبی برای نوسازی و تولید مسکن برخوردارند و چنانچه بتوانیم در هر هکتار یک پروژه سه واحدی تعریف کنیم، مشکل مسکن در بازه زمانی نه چندان دور حل خواهد شد.
آئینی اراضی دولتی، شهرداریها و بخش عمومی را یکی دیگر از ظرفیتهای تامین مسکن برشمرد و اظهارکرد: میتوان با تهاتر واحدهای مسکونی فرسوده با اراضی دولتی، اسکان مجدد ( طرح کلید به کلید) و ساخت مسکن و تامین خدمات از این ظرفیتها استفاده کرد.
مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران لکههای ناهمگون شهری را از دیگر ظرفیتهای ساخت مسکن عنوان کرد و گفت: با توجه به کمبود زمین به خصوص در کلانشهرهایی مانند تهران میتوان با شناسایی لکههای ناهمگون شهری در قالب طرح توسعه شهری و تعیین تکلیف آنها فضای مورد نیاز برای ساخت و ساز را فراهم کرد. با استفاده از این ظرفیتها میتوان با صرف کمترین هزینه تولید مسکن در کشور را پیش برد.
او با بیان این که یکی از سیاست های شرکت مردمی سازی است، عنوان کرد: واقعیت این است تا زمانی که شهروندان را پای کار نیاوریم کار به آسانی پیش نمیرود. اکنون حدود 5 هزار و 400 محله داریم که هزار و 153 محله در سکونتگاههای غیررسمی و مابقی در بافتهای فرسوده و تاریخی قرار دارند که حدود 100 هزار کوچه را شامل میشود؛ برای موفقیت در محلهها باید در هر کوچه یک رابط و در هر محله یک مسوول محله داشته باشیم. بنابراین به یک لشکر 100 هزار نفره نیاز داریم و باید با استفاده از ظرفیت گروههای تخصصی جهادی مردم و سرمایهگذاران را نسبت به نوسازی این محلات آگاه کنیم. علاوه بر این محلاتی را به عنوان محلات معین تعریف کردهایم تا از ظرفیت محلات معین برای محلات کمتر برخوردار استفاده شود.
او گامهای اجرایی در تحقق برنامه نوسازی مسکن را این گونه عنوان کرد: مردمیسازی از طریق شناسایی رابطان و کنشگران نوسازی و بهرهگیری از پتانسیلهای تسهیلگران (جامعه حرفهای، گروههای داوطلب و جهادی) در سطح محلات، آموزش و اعزام تسهیلگران به محدودهها و محلات هدف با اولویت محلات معین،آگاهیرسانی و اعتمادسازی توسط تسهیلگران در محلات، ایجاد شبکه همکاری میان دخیلان نوسازی و پایش و رصد برنامه نوسازی در محلات هدف از طریق ستادهای بازآفرینی شهری از جمله گامهای اجرایی در این زمینه به شمار میآیند.
عوامل شتاب بخشی به جریان نوسازی مسکن
مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران عوامل شتاب بخشی به جریان نوسازی مسکن را این گونه برشمرد: اعمال بستههای تشویقی شهرسازانه توسط شهرداریها که معتقدم این بستههای تشویقی بسیار میتوانند تاثیرگذار باشند، جبران تخفیفات شهرداریها توسط دولت، کاهش زمان صدور پروانه ساختمانی، بهرهمندی از کلیه امتیازات و مشوقهای ( تخفیفات بیمه و مالیات) پیش بینی شده در قانون جهش تولید مسکن، تخصیص به موقع تسهیلات ارزان قیمت بر اساس پیشرفت فیزیکی، مطالبهگری مردمی (با همکاری صدا سیما – سازمان بازرسی) و استفاده از فناوریهای نوین بخشی از مواردی هستند که میتوانند به شتاب بخشی امر نوسازی و بهسازی واحدهای مسکونی کمک کنند.
گفتنی است در این جلسه مهدی نورایی نماینده رییس مجمع و رییس مرکز امور مجامع و نظارت بر قراردادهای وزارت راه و شهرسازی و دیگر نمایندگان اعضای مجمع از جمله نمایندگان سازمان برنامه و بودجه کشور، وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت کشور، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اعضای هیات مدیره، معاونان و مدیران این شرکت حضور داشتند.