ابزارهای دسترسی

رهبر معظم انقلاب
ما باید کارهای اولویت دار و فوری را مورد اهتمام ویژه قرار دهیم که از جمله آن ها نوسازی بافت های فرسوده است.
ترمیم بافت های فرسوده شهرها و روستاها دراولویت کاری دستگاه های مسئول قرار گیرد.
مراد از برقراری نظام مقدس جمهوری اسلامی، همانا فقرزدایی و محرومیت زدایی است.
با سیاست گذاری توأمان با ابتکار و شجاعت و جرات، وارد میدان شوید.

 

مدير کل دفتر ستاد ملي بازآفريني شهري پايدار شرکت مادر تخصصي عمران و بهسازي شهري ايران مي گويد: در ايران حلبي آباد به معنايي که در هند و کشورهاي ديگر است، وجود ندارد.

 به گزارش روابط عمومی شرکت مادر تخصصی عمران وبهسازی شهری ایران به نقل از  خبرگزاری  موج  ،  مهندس نريمان مصطفايي مدير کل دفتر ستاد ملي بازآفريني شهري پايدار شرکت مادر تخصصي عمران و بهسازي شهري ايران ،  در رابطه با تفاوت بين حلبي آبادها و سکونت گاه هاي غير رسمي به خبرنگار موج گفت: سکونت گاه هاي غير رسمي به سکونت گاهي گفته مي شود که خارج از ضوابط و مقررات طرح هاي توسعه شهري ساخته شده اند که ما در شرکت عمران و بهسازي شهري به سکونت گاه هاي غير رسمي يا حلبي آبادها محله هاي هدف گفته مي شود؛ زيرا اين کلمه بار معنايي منفي دارد البته برخي از اين سکونتگاه ها وارد محدوده هاي شهرها شدند.

مصطفايي تاکيد کرد: مطالعاتي که بر روي 91 شهر انجام شده است نشان مي دهد که بيش از 88 درصد اين سکونت گاه ها در داخل محدوده شهرها قرار دارند اما چون غيررسمي شکل گرفته اند سند مالکيت رسمي ندارند به تدريج دارند مي گيرند به همين دليل نام سکونت گاه هاي غير رسمي بر آن باقي مانده است.

مصطفايي به واژه حلبي آباد اشاره کرد و گفت: حلبي آبادها گونه اي وخيم از سکونت گاه ها هستند و حلبي آباد در کشور به معنايي که پيش از اين وجود داشت، وجود ندارد.

وي افزود: شايد به نوعي در برخي از شهرهاي کشور مانند چابهار ديده شود اما در چابهار هم کپرنشيني يک نوع شيوه زندگي است و حلبي آباد نيست و يک نوع شيوه زندگي است که همه نيز آن را قبول کرده اند. اين نوع روش زندگي جزو سکونت گاه هاي غيررسمي محسوب مي شود.

مصطفايي گفت: واژه هايي مانند آلونک و حلبي آباد و مانند آنها زماني در ايران معنا داشتند اما در حال حاضر حلبي آبادها به معناي واقعي در ايران وجود ندارد و اين واژه ها در طول زمان به سکونتگاه هاي غيررسمي تبديل شده اند.

وي خاطرنشان کرد: حلبي آباد و آلونک در گذشته وجود داشته و در گذر زمان به سکونت گاه هاي غيررسمي تبديل شده اند و امروزه ما در سازمان بهسازي و نوسازي شهري به سکونتگاه هاي غير رسمي واژه محله هاي هدف را اطلاق مي کنيم؛ زيرا اين واژه داراي بار منفي بسيار زيادي است. بسياري از ساکنان اين محله ها مي گويند که ما بيش از 40 سال است که در اين محله زندگي مي کنيم و ديگر واژه سکونتگاه غيررسمي براي آنها معنايي ندارد.

بسياري از اين خانواده ها سند رسمي خانه براي شان صادر نشده است و به همين دليل من فکر نمي کنم حلبي آباد به معنايي که در هند و کشورهاي ديگر وجود دارد در ايران نيست.

مصطفايي گفت: به دليل آنکه پيش از انقلاب روند شهرنشيني در مقايسه با امروز کمتر بوده است تعداد سکونت گاه هاي غيررسمي يا همان محله هاي نيز کمتر بوده است.

وي تصريح کرد: از آنجايي که سکونت گاه هاي غير رسمي در جريان شهرنشيني به وجود آمده اند و به دليل روند نامتوازن توسعه پديد آمده اند اين کمتر بودن اجتناب پذير است.

مصطفايي افزود: البته باز هم نمي توان قبل و بعد از انقلاب را با هم مقايسه کرد؛ زيرا پيش از انقلاب جمعيت کشور نيز کمتر بوده است و بعد از انقلاب جمعبت چندين برابر شده است و طبيعتا اين افزايش جمعيت در دل خود بسياري از موارد را که پيش از انقلاب وجود نداشته است، به شهرنشيني اضافه کرده است. وي ادامه داد: روند شهرسازي نيز در قبل از انقلاب کمتر از سرعت شهرسازي پس از انقلاب بوده و امروز به دليل آنکه جمعيت و شهرنشيني افزايش پيدا کرده و ما آن را پيش بيني نکرده ايم نيز مسأله سکونت گاه هاي غيررسمي افزايش پيدا کرده است.

مدير دفتر ستاد ملي بازآفريني شهري پايدار شرکت مادر تخصصي عمران و بهسازي شهري ايران در خصوص اينکه متولي اصلي ساماندهي اين سکونت گاه هاي رسمي و نهاد جلوگيري کننده از به وجود آمدن اين سکونت گاه ها چه سازماني است، گفت: موضوع سکونت گاه هاي غيررسمي يک موضوع فرابخشي است و به کليه نهادها و سازمان ها در کشور مربوط مي شود و کل دستگاه ها در اين امر دخيل هستند به طور مثال هم شوراي شهر، راه و شهرسازي و کميسيون هاي ماده 5 استان ها هر کدام به نوعي مسوول و متولي اين امر هستند و حتي اين سازمان ها نيز در دل خودشان نيز مراکزي را دارند که در اين خصوص مسوول و مجري هستند. به طور کلي هر سازمان و نهادي در حوزه خود مي تواند در اين خصوص تاثيرگزار باشد.

ساختارهاي کل اجتماعي کشور هر کدام به نوعي بي تاثير در گسترش اين مسأله در کشور موثر بوده اند.

مصطفايي گفت: محله هاي هدف در کشور ما چند گونه مي باشند. سند ملي که در شهريور سال 93 توسط هيات دولت به عنوان سند ملي راهبردي احيا و بهسازي و نوسازي توانمند سازي بافت هاي فرسوده و ناکارآمد شهري در سفر هيات دولت به مشهد تصويب شد. يک سري ستادهاي شهري و استاني و بازآفريني شهري براي راهبري و نظارت بر اين بخش ها تشکيل شد. بر اساس اين سند محدوده هاي هدف در کشور افزايش يافته اند.

پيش از اين ستاد ملي توانمند سازي سکونت گاه هاي غيررسمي کشور سکونت گاه هاي غيررسمي در حاشيه شهرها را محاسبه مي کرد اما بعد از تصويب سند توانمند سازس سکونت گاه هاي غير رسمي کشور، محله هاي وي افزود: هدف شامل بافت فرسوده مياني؛ بافت هاي تاريخي و هم بافت هاي غير رسمي و بافت هاي با پيشينه روستايي که به تازگي وارد شهر شده اند نيز مي شود و البته يک سري کاربري هاي نامتوازن شهري مانند پادگان ها و زندان ها که به عناون اراضي ذخييره توسعه شهري در کشور وجود دارند اضافه شده انتد و بر اساس اين سند در بخش سکونتگاه هاي غير رسمي پراکنش اين سکونتگاه ها در اطراف مشهد از ساير شهرهاي کشور بسيار بيشتر است و يک ميليون و دويست هزار حاشيه نشين در اطراف اين شهر وجود دارد.

اقدامات براي ساماندهي سکونت گاه هاي غير رسمي 91 هر با مساحت 60 هزار هکتار تهيه طرح صورت گرفته از اين ميان بيش از 30 شهر اقدامات اجرايي آغاز شده و 122 ميليارد تومان هزينه شده است و ما امسال 25 تا 30 پروژه در دست اقدام در شهرهاي مختلف داريم و اينها به عنوان کمک به دستگاه در حالت پايلوت است.

نريمان مصطفايي با بيان اينکه نوسازي و بهسازي را در حالت عام يک برنامه مشارکتي مي دانيم که دستگاه هاي محوري شهري در سطح استان ها و در سطح ملي است گفت: تمام سازمان ها برنامه هاي يکپارچه اي را براي ساماندهي اين سکونتگاه ها انجام دهند و به صورت مشارکتي جلو ببرند.

وي تصريح کرد: از نظر ما در شرکت مادر تخصصي عمران و بهسازي شهري ايران اين موضوع تنها به شرکت ما مربوط نمي شود و ما هدفمان الگوسازي است تا با به راه انداختن يک فرايند خاص و براساس آن الگوها خود دستگاه ها بتوانند خودشان اين امر را به پيش ببرند و ما بيشتر به دنبال الگوياري براي ساير سازمان ها هستيم تا سازمان هاي بخش خصوصي و غير دولتي نيز بتوانند به اين موضوع وارد شوند.