به گزارش پایگاه اطلاعرسانی شهرداری مشهد مقدس، دکتر محمدرضا رضایی کوچی، در نشست مشترک با شهردار و رییس شورای اسلامی شهر مشهد که با همراهی تنی چند از اعضای کمیسیون عمران و اعضای شورای اسلامی شهر برگزار شد، بیان داشت: متاسفانه شهرداریها چند سالی است شرایط سختی را پشت سر میگذارند. عمده درآمد شهرداریها به حوزه مسکن متکی است که با توجه به رکود بازار مسکن، شهرداریها در تامین هزینههای جاری خود نیز با مشکل مواجه هستند.
وی افزود: شهرداریها با اینکه به اندازه دولت فعالیت عمرانی انجام میدهند و نقش مهمی در بازار اشتغال کشور دارند اما به شکلهای مختلف مورد کم لطفی و کم توجهی قرار میگیرند.
جنس شهرداریها عمرانی است نه سیاسی
رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ادامه داد: حال سئوال اینجاست که چه باید بکنیم تا شهرهای ما از فشاری که در حال وارد آمدن بر شهرداریها است آسیب نبینند؟ شهرداران برای اینکه بتوانند هزینههای جمعآوری زباله، رفت و روب، نگهداری فضای سبز و ... را بپردازند به سمت شهر فروشی نروند؟
دکتررضایی خاطرنشان ساخت: از نظر کمیسیون عمران، جنس شهرداریها، جنس عمرانی است و تولید مسکن نیز از جنس شهرسازی میباشد که با جنس کار وزارت کشور که در حوزه سیاسی فعالیت میکند تناسب ندارد و باید برای شهرداریها در وزارتخانه دیگری جا تعریف شود.
جدایی شهرداری از وزارت کشور با ایجاد وزارتخانه جدید
وی افزود: در راستای انتزاع وزارتخانهها بنا داریم شهرداریها را از وزارت کشور جدا کنیم و مسکن و شهرسازی را نیز از وزارت راه و شهرسازی جدا نماییم و با ادغام این دو، وزارتخانه جدیدی تشکیل دهیم زیرا معتقدیم شهرداریها با مسکن و شهرسازی هم جنستر هستند. با این کار توجه بیشتری در شهرداریها به حوزه شهرسازی خواهد شد.
رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: یکی از معضلات اصلی کشور ما یعنی 30 درصد مشکلات کشور را تولید مسکن شامل میشود. این موضوع دغدغه رییس جمهور نیز میباشد و لازم است برای بحث مسکن متولی دیگری تعریف کنیم. امیدواریم این موضوع زودتر در صحن علنی مجلس به نتیجه برسد.
واریز مالیات بر ارزش افزوده با روال قبل به حساب شهرداریها
دکتررضایی در مورد مالیات بر ارزش افزوده نیز گفت: دولت در تلاش است که محدود درآمدهای شهرداریها را هم در مدیریت خود قرار دهد. در برنامه بودجه سال گذشته نیز پیشنهاد شده بود که مالیات بر ارزش افزوده به شورای برنامهریزی و تحت مدیریت دولت برود اما ما جلوی این موضوع ایستادیم تا این ردیف درآمدی مستقیما به حساب شهرداریها واریز شود.
وی بیان داشت: اخیرا لایحه مالیات بر ارزش افزوده به مجلس و کمیسیون عمران ارجاع شد که ما در بررسی این لایحه، سهم شهرداریها را از 33 درصد به 48 درصد رساندیم. یعنی از کل وصولی دولت از مالیات بر ارزش افزوده باید 48 درصد به شهرداریها پرداخت شود. این موضوع در کمیته مربوطه تصویب شده و مراحل تصویب خود را در کمیسیون اصلی میگذراند.
تشکیل کارگروه ویژه مشهد در کمیسیون عمران مجلس
دکتر رضایی اظهار داشت: بحث لایحه درآمد پایدار شهرداریها که از ابتدای دولت قول به نتیجه رسیدن آن داده شده بود را در حال پیگیری داریم تا هر چه سریعتر به مجلس ارسال شود که این روزها خلاء آن محسوس است.
وی با اشاره به اینکه اعتقاد داریم مشهد متعلق به همه ایرانیان است، تصریح کرد: ما در کمیسیون عمران مجلس به صورت ویژه پیگیر رفع مشکلات مشهد هستیم. در همین راستا به زودی کارگروهی در این کمیسیون تشکیل می دهیم که با دعوت از وزرا و مسوولان شهری و استانی نظیر شهردار، استاندار و رییس شورای شهر موضوعات مطرح شده در جلسه امروز از جمله مسائل مربوط به شورای عالی معماری و شهرسازی را بررسی و پیگیری می کنیم.
هفته آینده؛ جلسه شهردار مشهد با وزیر راه و شهرسازی برای بازکردن قفل طرح اطراف حرم مطهر
رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: من به وزیر راه و شهرسازی گفتم مراقب دغدغههای مسوولان شهری و استانی در طرح اطراف حرم مطهر برای بازنگری این طرح باشند که متاسفانه برخلاف نظر شهردار و شورای جدید و قدیم طرح بازنگری تصویب شده است. این مصوبه مشکلاتی برای نوسازی بافت پیرامون حرم مطهر ایجاد میکند که مقرر شد طی هفته آینده جلسهای با حضور بنده، وزیر راه و شهرسازی و شهردار مشهد برگزار شده و مسائل بررسی و حل و فصل شود.
دکتررضایی با اشاره به اینکه درحال حاضر 19 میلیون نفر در کشور در 140 هزار هکتار بافت ناکارآمد زندگی می کنند، خاطرنشان ساخت: ما در سال جاری تنها یک هزار میلیارد تومان اعتبار برای این بخش اختصاص دادهایم که حداکثر 25 درصد تخصیص یافته است و تا پایان سال بعید است تخصیص دیگری نیز داشته باشیم. با این اعداد و ارقام نمیتوانیم حرکت قابل توجهی انجام دهیم.
اختصاص منابع لازم برای بازسازی بافت فرسوده اطراف حرم مطهر در بودجه سال 97 کشور
وی گفت: لازم است در آستانه تدوین بودجه 97 کشور نگاه دیگری به بافتهای فرسوده داشته باشیم و به سمت منابع باثباتتری برای نوسازی این بافتها برویم. باید با گرفتن مصوبه مقام معظم رهبری و مجلس، از صندوق ذخیره ارزی به این بخش تسهیلات داده شود. برای بازسازی بافتهای فرسوده باید فراتر از بودجه دولت گام برداریم. وضعیت بودجه دولت در سال 97 از سال 96 هم بدتر شده است و نباید انتظار داشته باشید دولت تسهیلاتی در اختیار شما قرار دهد.
ر
دکتررضایی افزود: از سال 81 تا 90 هیات دولت مصوبات خوبی برای بافت پیرامون حرم مطهر و شهر مشهد داشته است اما این مصوبات به علت اینکه یا ارادهای برای پیگیری وجود نداشته و یا مانعی وجود داشته است، به نتیجه نرسیده است. بانکها نقش پررنگی باید در این حوزه داشته باشند که تاکنون کمتر ورود پیدا کردهاند. همچنین آستان قدس رضوی باید نقش پررنگ تری در بازسازی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی داشته باشد.
وی تاکید کرد: شهرداری نباید نگاه اقتصادی به بازسازی بافتهای فرسوده داشته باشند. مردم هم نقش مهمی در این راستا دارند به شرطی که جاذبه لازم برای آنها فراهم شود. صرفا با اعتبارات دولتی نمیتوان کار خاصی انجام داد و باید برای رفع این مشکل و نوسازی بافتهای فرسوده مخصوصا بافت فرسوده اطراف حرم مطهر که متعلق به همه ایرانیان است نگاه ملی و جامع وجود داشته باشد. در کمیسیون عمران و لایحه بودجه سال 97 کشور تلاش خواهیم کرد که به بازسازی بافت فرسوده اطراف حرم مطهر کمک کنیم.