معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه دولت و مجلس برای تحقق سیاست بهسازی و نوسازی بافتهای فرسوده که دکتر روحانی ابلاغ کرد به ابزارهایی نیاز دارد گفت: مدلهای مختلفی را برای بهسازی و نوسازی بافتهای ناکارآمد میتوان به کار گرفت. اینکه در همه این مناطق واحدها را تملک و تخریب کنیم و جای آنها برج بسازیم راهکار مناسبی برای همه این بافتها نیست.
به گزارش روابط عمومی شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران دکتر محمدسعید ایزدی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به سخنان رئیس جمهوری در سالروز تاسیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی درباره اهمیت بهسازی و نوسازی بافتهای فرسوده در کشور گفت: دکتر روحانی دو سیاست مهم را صحبتهایشان اعلام کردند؛ نخست اینکه بهسازی و نوسازی یکی از مقرونبه صرفهترین سیاستهای تامین مسکن محسوب میشود که این نکته بسیار مهم است و باید در اولویت قرار بگیرد. این سیاست از سوی دکتر آخوندی نیز بارها و بارها مورد تاکید قرار گرفته است.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: این موضوع در طرح جامع مسکن هم سهم قابل توجهی را به خود اختصاص داده است ولی با تاکید دکتر روحانی باید نگاه پررنگتری به موضوع بهسازی و نوسازی و تامین مسکن از طریق ظرفیتها و فرصتهایی که در دل شهرها وجود دارد داشته باشیم.
مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران با بیان اینکه دکتر روحانی در بخشی از سخنان خود به اهمیت مشارکت بخش خصوصی در این فرایند اشاره کرد گفت: رئیس جمهوری تاکید کرد که سیاست بهسازی و نوسازی باید با محوریت بخش خصوصی انجام شود و دولت نباید به تنهایی نسبت به تملک، تخریب و اجرای پروژهها اقدام کند. ما باید بتوانیم بخش خصوصی را در این فرایند وارد کنیم و توسعهگرانی داشته باشیم که این کار را انجام دهند و دولت و شهرداری نقش حمایتی خود را ایفا کنند.
دکتر ایزدی با تاکید بر اهمیت حفظ هویت در بافتهای فرسوده و تاریخی شهرها افزود: مدلهای مختلفی را برای بهسازی و نوسازی بافتهای ناکارآمد میتوان به کار گرفت. اینکه در همه این مناطق واحدها را تملک کنیم و سپس آنها را تخریب کنیم و جای آنها برج بسازیم راهکار مناسبی برای همه این بافتها نیست. در اجرای این سیاست باید از تجربههای سال گذشته استفاده کنیم. در برخی مناطق به دلیل خطری که وجود دارد باید مردم از محل زندگیشان خارج شوند و آن منطقه تخریب میشود تا کاربریهای دیگر به خود بگیرد. در این مناطق امکان جابجایی جمعیت وجود دارد اما در بافتی مانند بافت تاریخی تهران نمیتوان سیاست تخریب را در پیش گرفت.
وی افزود: تاکید ما بر بحث هویت و تفاوتهایی است که در بافتهای شهری وجود دارد. در شهرهایمان بافت تاریخی، بافت فرسوده، سکونتگاه غیررسمی یا مناطقی با هستههای روستایی داریم که از نظر ماهوی با هم تفاوتهای زیادی دارند. این تفاوتها نه تنها در شهرهای مختلف بلکه محله به محله نیز در یک شهر نیز وجود دارد و باید راهکار متفاوتی برای هر یک از این بافتها داشته باشیم. دکتر روحانی بر بهسازی و توجه به بافتهای فرسوده شهری تاکید زیادی کردند اما مدلی که رئیس جمهوری ارائه داد تنها یکی از مدلهایی است که در بافتها قابل اجراست.
دکتر ایزدی با بیان اینکه تخریب خانههای یک منطقه و ساخت برج و خانهدار کردن افرادی که در آن منطقه صاحب زمین بودند همیشه بهترین راه نیست ادامه داد: برای مثال در بافتهای واجد ارزش این سیاست نمیتواند کارآمد باشد. باید به این نکته توجه کنیم که مدلهای متفاوتی در هر یک از این عرصهها قابل استفاده است همانطور که در سالهای گذشته نیز مدلهای مختلفی را تجربه کردیم. بخش خصوصی هم در این فرایند از مدلهای مختلف بهره گرفته است. برای مثال در مدل شمس ایرانیان که مورد حمایت ما نیز قرار دارد سعی بر این است که ساکنان قدیمی یک منطقه از محله خود جدا نشوند و بعد از بهسازی دوباره در همانجا سکونت کنند.
معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه نوسازی و بهسازی تنها به معنای تخریب واحدها یا بهسازی آنها نیست اظهار کرد: باید تلاش کنیم حال و هوای قدیمی محله را نیز برای ساکنان آن حفظ کنیم. مردم نباید با تغییرات و دگرگونیهای ناگهانی و پروژههای بزرگ مقیاس در محلات خود روبهرو شوند تا حس تعلق در آنها باقی بماند. در مدلهای کارآمد سعی میشود با تجمیع دو یا سه پلاکی فرایند نوسازی اجرایی شود.
وی الزامات تحقق این سیاست را در سه بخش دستهبندی کرد و گفت: باید بتوانیم بستههای تشویقی و حمایتی را برای بخش خصوصی فراهم کنیم یعنی اگر ادعا میکنیم تسهیلاتی وجود دارد آن را عملیاتی کنیم و اولویت را به انبوهسازان و بخش خصوصی بدهیم. سال گذشته شاهد بودیم که علیرغم فراهم کردن شرایط قانونی و دریافت مصوبات از هیئت دولت عملیاتی نشد و ۳۰۰ هزار سهمیهای که نسبت به انجام آن تعهد داده بودیم کاملا به مرحله اجرا نرسید.
دکتر ایزدی درباره دومین لازمه تحقق این سیاست در عرصه بهسازی و نوسازی توضیح داد: ابزار تشویقی دیگر ما تخفیفهایی است که شهرداریها میتوانند بدهند. شهرداریها باید بین ۵۰ تا ۱۰۰ درصد از عوارض صدور پروانه ساختمانی را به مالکان تخفیف دهند که تاکنون نیز این کار انجام شده است. در حال حاضر بیش از هزار میلیارد تومان بابت تخفیفهایی که دادهاند دیون به شهرداریها داریم.
مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران از ابزارهای حقوقی به عنوان بخش دیگر این سهگانه یاد کرد و گفت: این ابزارها در بخشهایی مانند تملک اهمیت مییابد. تسهیل نظام تسهیلات، تسهیل گردش کار صدور پروانه و تسهیل تصویب طرحها که همگی در قانون احیا آمدهاند ابزارهای دیگری است که در اختیار ما قرار دارد و تاکنون نیز هر ارگانی که در این زمینه درخواستی داشته ما دریغ نکردهایم ولی لازمه اجرای سیاستهای اعلامی دکتر روحانی در اختیار داشتن ابزارهای حمایتی و تشویقی است.
وی ادامه داد: درخواست ما این است که دولت و مجلس برای تحقق سیاستی که دکتر روحانی ابلاغ کرده است این ابزارها را در اختیار ما قرار دهد./