به گزارش روابط عمومی شرکت بازآفرینی شهری ایران، ماندانا ملک مدیرکل دفتر مطالعات کاربردی و امور ترویجی شرکت بازآفرینی شهری ایران به مناسبت هفته پژوهش و فناوری توضیحاتی در خصوص اقدامهای دفتر مطالعات کاربردی و امور ترویجی در سال جاری ارایه کرد.
ملک ابتدا به تشکیل «شورای پژوهش و آموزش» شرکت بازآفرینی شهری ایران اشاره کرد و گفت: تشکیل این شورا با اخذ مصوبه از هیات مدیره اقدامی راهبردی در هدایت و نظارت بر فعالیتهای پژوهشی، آموزشی و ترویجی پشتیبان اجرای برنامهها و پروژههای بازآفرینی شهری به شمار می رود.
او در این باره توضیح داد: این شورا از این پس مرجع عالی تصمیمگیری در خصوص برنامههای پژوهشی و آموزشی شرکت به شمار میرود و متشکل از اعضای داخلی و پنج نفر از اعضای هیات علمی دانشگاههای کشور است.
مدیرکل دفتر مطالعات کاربردی و امور ترویجی ضمن اعلام برگزاری 5 جلسه شورای پژوهش و آموزش شرکت بازآفرینی شهری ایران در سال جاری، از تدوین و تصویب نظامنامه پژوهش در هیات مدیره شرکت، تنظیم چارچوب نیازسنجی و اولویتبندی طرحهای مطالعاتی و تصمیمگیری در خصوص پروپوزالهای دریافتی در این جلسات خبر داد.
او برخی از مهمترین اولویتهای موضوعی شرکت بازآفرینی شهری ایران در انجام طرحهای مطالعاتی را سیاستپژوهی پیشنگری و پیشگیری از رشد بافتهای ناکارآمد و سکونتگاههای غیر رسمی، راهکارهای بانکپذیری سکونتگاههای غیر رسمی و بهرهمندی از تسهیلات نوسازی، بهسازی و مقامسازی مسکن، تعیین الگوی معماری و ساخت مسکن اقشار کم درآمد با تاکید بر شرایط اقلیمی، اجتماعی و اقتصادی ایران، وسیاست پژوهی روشهای تامین مالی پروژههای بازآفرینی محلات ناکارآمد شهری با تاکید بر شرایط زمینهای ایران و ارزیابی شاخصهای تاثیرگذار برشمرد.
علاوه بر این، تولید و تامین مسکن برای دهکهای پایین اقتصادی با تاکید بر ساکنان سکونتگاههای غیر رسمی، ارائه دستورالعمل افزایش تاب آوری و انطباق پذیری محدوده های ناکارآمد شهری نسبت به تغییرات اقلیمی، مستندسازی و ارزیابی تاثیر پروژههای ارتقای کیفیت قلمروهای عمومی، سیاست پژوهی الگوهای پایدار نوسازی و مقاوم سازی مسکن در بافتهای تاریخی را نیز می توان به موارد بالا افزود.
به گفته مدیرکل دفتر مطالعات کاربردی و امور ترویجی، این دفتر چهار طرح پژوهشی را در سال جدید آغاز و برنامه ریزی برای انجام سه طرح مطالعاتی دیگر را در سال جاری در دستور کار دارد.
ملک همچنین از اختصاص دو طرح پژوهشی در سال 99 به منظور ارزیابی تاثیر پیامدهای احداث واحدهای مسکونی و جابهجایی خانوارهای ساکن در محدودههای اسکان غیررسمی محلههای منبع آب در شهر اهواز و کرگانه در شهر خرم آباد خبر داد.
او مستندسازی موضوعی را یکی از محورهای مطالعاتی در کنار طرحهای سیاستپژوهی و ارزیابی تاثیر برشمرد و تصریح کرد: در طرحها و پروژههای کلان از جمله در استانهای کرمان یزد، اردبیل، مازندارن و بوشهر مستندسازی انجام می شود و اکنون نیز کار مستندسازی طرحها و پروژهها در استانهای آذربایجان شرقی، خوزستان، ایلام، گلستان و مرکزی در دست انجام است.
او ادامه داد: علاوه بر این، شناسایی و مستندسازی تجربیات معماری هم پیوند با زمینه در دوره معاصر در استانهای اصفهان و یزد انجام و نتایج آن به زودی در قالب کتاب در دسترس مخاطبان و علاقمندان قرار خواهد گرفت.
او گسترش همکاری با کسب و کارهای نوپا ( استارتاپ) در زمینه بازآفرینی شهری را یکی دیگر از اقدامات دفتر مطالعات در سال جاری برشمرد و اظهار کرد: دو نوبت فراخوان عمومی به منظور جذب ایدههای مرتبط با ماموریتهای شرکت در حوزه استارتاپ ها اعلام شده و برگزاری استارتاپ ویکند جهت شناسایی ایدهها و طرحهای برتر در دستور کار قرار دارد.
مدیرکل دفتر مطالعات کاربردی و امور ترویجی، حمایت از پایان نامهها و رسالههای دانشجویی در زمینه بازآفرینی شهری را یکی دیگر از سیاستهای این دفتر در توسعه و گسترش طرحهای مطالعاتی پشتیبان اقدامات بازآفرینی شهری برشمرد و عنوان کرد: از آغاز سال 99 تا ابتدای آذر این دفتر از 9 پایاننامه و رساله دانشجویی حمایت کرد. همچنین از دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاههای کشور دعوت کردهایم تا ضمن پرداختن به مسائل و چالشهای جاری کشور در زمینه بازآفرینی بافتهای ناکارآمد شهری از فرصت دریافت حمایت توسط شرکت بازآفرینی شهری ایران بهرهمند شوند.
او همچنین از مراکز تحقیقاتی و پژوهشی، پژوهشگران و اعضای هیات علمی دانشگاههای کشور دعوت کرد تا ضمن مشارکت بیشتر در فراخوانهای پژوهشی شرکت بازآفرینی شهری ایران، اقدام به ارسال پروپوزال طرحهای مطالعاتی در زمینه اولویتهای موضوعی اعلام شده کنند.
به گفته ملک دفتر مطالعات کاربردی و امور ترویجی آمادگی دارد تا هرگونه پیشنهادات در زمینه انتشار مقاله و گزارشهای تخصصی مرتبط را در نشریه علمی تخصصی هفت شهر و نیز ترجمه و تالیف کتابهای مرتبط با ماموریتهای شرکت بازآفرینی شهری ایران را دریافت و در صورت تائید در شورای پژوهش و آموزش در دستور کار قرار دهد.