ابزارهای دسترسی

رهبر معظم انقلاب
ما باید کارهای اولویت دار و فوری را مورد اهتمام ویژه قرار دهیم که از جمله آن ها نوسازی بافت های فرسوده است.
ترمیم بافت های فرسوده شهرها و روستاها دراولویت کاری دستگاه های مسئول قرار گیرد.
مراد از برقراری نظام مقدس جمهوری اسلامی، همانا فقرزدایی و محرومیت زدایی است.
با سیاست گذاری توأمان با ابتکار و شجاعت و جرات، وارد میدان شوید.

جلسه ستاد بازآفريني پايدار محدوده‌ها و محلات هدف شهري نیشابور با موضوع  بررسي و تصويب مرحله 4 و 5 مطالعات سکونتگاه‌های غيررسمي شهر نیشابور و  ارايه گزارش آخرين اقدامات انجام شده کمیته‌های زيرمجموعه ستاد بازآفرینی شهرستان توسط دبيران کمیته‌ها در مورخ شانزدهم  خرداد ماه جاری  برگزار شد.

به گزارش روابط  عمومی شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران  در ابتدای  این نشست  آقاي عرب پور معاون فني و عمراني فرمانداري و جانشين ستاد بازآفريني شهرستان ضمن عرض خيرمقدم به  مدعوین در جلسه به طرح برخی ایرادات در برنامه  توانمند سازی و ساماندهی سکونتگاه‌های غیر رسمی شهر نیشابور از جمله حضور بيشتر مشاور در محلات هدف ، مراجعه به دستگاه‌ها از جمله شهرداري جهت گرفتن اطلاعات مناسب و آشنایی بيشتر با ضوابط و قوانين موجود، برآورد مالی پروژه‌ها و ارزیابی آن‌ها پرداخته و پیشنهاداتی جهت تکمیل و اتمام برنامه ارائه دادند. ایشان همچنین بر ارائه راهکارهای پیشنهادی در محلات هدف به صورت متمايز و جدا از هم به دلیل ویژگی‌های متفاوت آن‌ها تاکید کردند.

در ادامه آقاي نيرآبادي معاون شهرسازي شهرداري و جانشين دبير ستاد بازآفرینی شهرستان با اشاره به انتظارات برآورده نشده در فرآيند تهيه برنامه؛ خواستار همكاري و تعامل بيشتر اعضاء ستاد بازآفرینی شهرستان نیشابور و کمیته‌های زیر مجموعه در زمینه  امور بازآفرینی شهری  و اتمام برنامه شدند.

آقاي نوذري كارشناس دفتر ستاد ملی بازآفرینی شهری با بیان اینکه برنامه بازآفرینی شهری با تاکید بر سکونت گاه‌های غیر رسمی يك فرآيند است اظهار داشتند:   ما در این فرایند به دنبال ارتقای ظرفیت، نهاد سازی، بهسازی و توانمند سازی هستیم. ایشان برگزاری جلسات ستادهای بازآفرینی، کمیته‌های زیر مجموعه، برگزاری کارگاه‌های هم اندیشی،  برگزاري جلسات در سطح محلات، آگاهی‌ها و آموزش‌های شهروندي توسط دستگاه‌ها؛ را همگی اقداماتی قلمداد کردند که در راستای ارتقای ظرفیت دستگاه‌های مدیریت شهری و ساکنان این محدوده انجام می‌شود. وی افزود :  فرایند باز آفرینی شهری با مطالعه مهندسان مشاور پايان نمی‌پذیرد و پيشنهاد کردند که در ادامه از همکاری مشاور تسهیل و نهادهای مردمی در این مناطق  استفاده کنیم و فرایند بازآفرینی را ادامه دار کنیم. ایشان همچنین خواستار تسریع در تصویب برنامه جهت ورود به گام‌های اجرایی آن شدند. 

در ادامه این نشست  دبيران پنج كميته ستاد بازآفريني به بیان نقطه نظرات خود در خصوص  مطالعات مرحله چهارم و پنجم مشاور پرداختند.

 از اهم  موارد  مباحث مطرح  شده توسط  دبیران کمیته  ستاد بازآفرینی شهر ستان  نیشابور  به ترتیب  موارد ذیل بود 1. عدم اولويت بندي پروژه‌ها 2. عدم ارايه راهكار در تأمین منابع مالي پروژه‌ها، نظارت‌ها و ... 3. محل‌های تأمین منابع مالی پروژه‌ها 4. عدم ارايه راه كار اجرايي در بحث سند دار كردن زمین‌های واقع در اين بافت‌ها. 5. نداشتن برنامه مشخص براي روستاهاي چسبيده به شهر 6. عدم وجود راهکارهای شفاف در زمینه پیش گیری و پیش نگری

 در ادامه مهندسان مشاور بهاوند مهراز مشاور تهیه برنامه توانمند سازی و ساماندهی سکونت گاه‌های غیر رسمی  شهر نیشابور ضمن مروری بر اقدامات انجام شده در تهیه برنامه؛ توضيحاتي در خصوص انتقادات مطرح شده به مطالعات را ارائه داده و نداشتن سازمان متولی مشخص همچون سازمان نوسازي بهسازي، عدم ثبات شهرداران شهر، تغيير مديریت پروژه در مشاور را از عوامل دخيل در روند كند تهیه برنامه  و نیز اقدامات بازآفرینی دانستند.

سركار خانم رحماني پور، رئيس اداره عمران و بهسازي اداره كل راه و شهرسازي خراسان رضوی در این جلسه عنوان داشتند که جهت انجام پروژه‌های اجرايي در محلات هدف، بايستي پروژه‌ها در ستاد شهرستان مصوب گردند. لذا علاوه بر تاكيد بر رفع نواقص و اعمال نظرات اعضا توسط مشاور در تهیه برنامه، درخواست تصويب كلي برنامه را داشتند تا فرآيند تصویب نهایی و طرح در ستاد استان کوتاه‌تر شود.

 

در پایان موارد زیر به عنوان مصوبات جلسه جمع بندی گردید:

-        كليات  مرحله چهارم و پنجم برنامه ساماندهی و توانمند سازی سکونت گاه‌های غیر رسمی شهر نیشابور به تصويب ستاد بازآفرینی شهرستان رسيد.

-        مقرر گرديد دبيرخانه ستاد شهرستان ظرف مدت يك هفته ايرادات و پيشنهادت دستگاه‌ها عضو ستاد (کمیته‌ها)را در خصوص مرحله پنجم (با تاکید بر پروژه‌های پیشنهادی و  اولويت بندي آن‌ها)را اخذ و عيناً به مشاور ابلاغ نمايد. 

-        مقرر گرديد مشاور پس از اخذ نظرات ظرف مدت 10 روز پيشنهادات ادارات عضو ستاد شهرستان (در چارچوب شرح خدمات و مطالعات)   و نیز بندهای باقی مانده از مرحله پنجم شرح خدمات از جمله ارزیابی‌های زیست محیطی، اجتماعي و اقتصادي، برآورد مالي، پهنه‌های نیازمند اسکان مجدد(در صورت وجود در محلات هدف) و... را در مطالعات اعمال و به دبیرخانه ستاد ملی، استانی و شهرستان ارسال تا زمینه تایید نهایی و طرح مطالعات در ستاد استان فراهم گردد.

-        مشاور در مطالعات چارچوب اجرايي و ساختار نهادي اجراي برنامه توانمندسازي و ساماندهي با تاكيد بر نحوه استفاده از پتانسیل‌های مردمي ( شورای اجتماعی محلات، مرکز توسعه محله و..) را به صورت شفاف ارائه نماید.

-        مشاور در خصوص پروژه‌های كالبدي و شبكه ارتباطي پيشنهاد و نيز در زمينه ضوابط و مقررات، پيشنهادات طرح‌های فرادست و ملاك عمل را جهت هماهنگي در اجرا اعمال نمايد.

-        مشاور پيشنهادات خود را در زمينه الگوي مسكن ارزان قيمت و مناسب كم درآمدها در شهر نيشابور ارايه نمايد.

-        مشاور در پروژه‌های پيشنهادي اولويت بندي اجرا را به تفكيك محلات هدف ارايه نمايد.

-        مشاور هسته‌های محلي شناسايي شده را جهت ثبت در فرمانداري و نيز ارتباط با ستاد و دستگاه‌های مديريت شهري به دبيرخانه ستاد شهرستان ارسال نمايد.

-        مشاور شناسنامه پروژه‌های پيشنهادي را به تفكيك دستگاه‌های اجرايي و در فرمت دبیرخانه ستاد ملی به تاييد دستگاه‌های مربوطه برساند.