ابزارهای دسترسی

رهبر معظم انقلاب
ما باید کارهای اولویت دار و فوری را مورد اهتمام ویژه قرار دهیم که از جمله آن ها نوسازی بافت های فرسوده است.
ترمیم بافت های فرسوده شهرها و روستاها دراولویت کاری دستگاه های مسئول قرار گیرد.
مراد از برقراری نظام مقدس جمهوری اسلامی، همانا فقرزدایی و محرومیت زدایی است.
با سیاست گذاری توأمان با ابتکار و شجاعت و جرات، وارد میدان شوید.

معاون ساماندهی و بازآفرینی شهری پایدار شرکت عمران و بهسازی شهری ایران با تأکید بر ضرورت تهیه نظام برنامه‌‏ریزی در محلات هدف بازآفرینی گفت: در حال حاضر بازآفرینی ۲۷۰۰ محله از بافت‌های ناکارآمد از سوی دولت و شهرداری‌ها طی ۱۰ سال آینده در دستور کار ستاد ملی بازآفرینی کشور قرار دارد.

 

به گزارش روابط عمومی شرکت مادر تخصصی عمران وبهسازی شهری ایران به نقل از  پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی ، مهندس سعید متمول معاون ساماندهی و بازآفرینی شهری پایدار شرکت عمران و بهسازی شهری ایران گفت: در حال حاضرتمام دستگاه‌های عضو ستاد ملی و شهرداری‌ها قصد دارند با هدف ارتقای شاخص‏ های کیفیت زندگی در محدوده‏‌ها و محلات هدف از طریق برنامه‌های بهسازی، نوسازی، مقاوم‏ سازی و ارتقای دسترسی به خدمات و بهبود زیرساخت‏ ها با رویکرد محله‏ محور تعداد ۲ هزار و ۷۰۰ محله از بافت‏ های ناکارآمد میانی، تاریخی و سکونت‏گاه ‏های غیررسمی را طی ۱۰ سال با هدف ارتقای سرانه‏ ها به متوسط شاخص ‏های همان شهر برسانند.

  مهندس متمول در ادامه با بیان این مطلب که پیشروی برنامه عملیاتی درخصوص این اقدام باید در سه بخش توانمندسازی، تامین خدمات و زیرساخت‌ها و نوسازی مسکن انجام پذیرد گفت: قطعا برای رسیدن به هدف نهایی در اجرای این برنامه مواردی از جمله، تهیه طرح‌ها به صورت یکپارچه و هم‌افزا، ایفا کردن نقش حمایت‌گر و تسهیل‌گر از سوی دولت، نقش محوری داشتن مدیریت شهری در اجرای برنامه‌ها، اتخاذ رویکرد شهر نگر و محله‌محور، تعریف پروژه با توجه به زمینه‌های موجود، وجود مشارکت مردمی در تمامی عرصه‌ها،  تاکید بر توسعه درونی و پایدار اجتماعات محلی و پرهیز از مداخلاتی که منجر به از هم گسیختگی بافت اجتماعی، اقتصادی و کالبدی محدوده‌های هدف، مهم و ضروری خواهد بود.

وی نهادسازی، ظرفیت‌سازی، ابزارسازی مالی و حقوقی، توانمندسازی اجتماعی و اقتصادی، شبکه‌سازی، بهسازی و نوسازی مسکن، توسعه و ارتقای خدمات شهری و بهسازی و ارتقای فضاهای عمومی را از جمله موارد ضروری در اجرای برنامه‌های بازآفرینی در سطح محلات هدف دانست و افزود: مسائلی از جمله راه‌اندازی و فعالیت مرکز توسعه محله، حمایت از تشکیل و فعالیت نهادهای مردمی و محلی با اهداف و ماموریت‌های بازآفرینی شهری و حمایت از تشکیل و فعالیت نهادهای توسعه‌گر در حوزه نهادسازی، حمایت از راه‌اندازی کسب و کارهای خرد محلی، برگزاری دوره‌های مهارت آموزی، مشاغل پایه، کارآفرینی و برگزاری دوره‌های آموزش‌ فرهنگی-اجتماعی برای ساکنان در بخش توانمندسازی، اطلاع‌رسانی و اقدامات ترویجی و برگزاری دوره‌های آموزشی و توان‌افزایی برای مدیریت شهری، حرفه‌مندان، سازمان‌های مردم‌نهاد و تشکل‌های مردمی در امر ظرفیت‌سازی، جذب و تخصیص مشوق‌های مالی، شناسایی و تعریف مشوق‌های مالی پشتیبان از طریق ستادهای بازآفرینی استان و شناسایی و تلاش برای رفع موانع حقوقی از طریق ستادهای بازآفرینی استان در بخش ابزارسازی می‌توانند نقش بسیار مؤثر و چشمگیری داشته‌ باشند.

 

معاون ساماندهی و بازآفرینی شهری پایدار شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت بحث شبکه‌سازی در اجرای برنامه‌ها افزود: تشکیل و برگزاری منظم ستادهای بازآفرینی استان در جهت پیش برد برنامه‌های بازآفرینی شهری به همراه ارائه گزارش‌ مدیریتی و عملکرد ستادهای استانی به ستاد ملی بازآفرینی به طور منظم می تواند در این بخش مؤثر باشد.

به گفته وی پیگیری و برنامه‌ریزی برای تحقق مصوبات ستادملی و ستادهای استانی در قالب برنامه‌های اجرایی سالانه،  همراه‌سازی مدیریت شهری و سایر دستگاه‌های ذیربط در پیش‌برد برنامه‌های بازآفرینی شهری، تعریف برنامه اقدام مشترک بازآفرینی با سایر دستگاه‌های ذیربط دولتی، سازمان‌های غیر دولتی، تشکل‌های مردمی و مدیریت شهری و ایجاد و تقویت شبکه‌های همکاری میان مدیریت شهری، سازمان‌های دولتی، تشکل‌های مردمی و سمن‌ها، بخش خصوصی، توسعه‌گران  و تسهیل‌گران از دیگر نکات مهم و ضروری در حوزه شبکه‌سازی به شمار خواهد رفت.

این مقام مسئول تأکید کرد: همچنین مواردی مانند اصلاح فرایندهای تقاضا و مدیریت اعطای تسهیلات نوسازی، مدیریت اعطای مشوق‌ها و بسته‌های حمایتی شهرداری و سایر سازمان‌ها، مقاوم سازی و بهسازی مسکن،  اسکان مجدد،  ارائه خدمات فنی و نوسازی و عرضه مسکن نیز می توانند در بخش بهسازی و نوسازی مسکن در این محدوده‌ها مثمر ثمر باشند.

 مهندس متمول در ادامه سخنان خود چاره‌جویی مسایل کنونی محلات و ساکنان و همچنین پیش‌بینی و پیش گیری از رشد و بازتولید محلات و محدوده‌های هدف را از ضروریات بخش توانمندسازی وساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی، بهسازی بافت تاریخی و نوسازی بافت ناکارآمد دانست و گفت: ما باید در این مسیر دارای برنامه‌ریزی ویژه و همه جانبه‌ای در حوزه کالبدی، محیطی، اقتصادی و اجتماعی بوده و در این راه از کمک تمامی دستگاه‌های ذی‌ربط نیز بهره‌مند شویم.

وی در ادامه ضمن اشاره به برنامه مصوب جهت تدوین سند بازآفرینی محلات در کشور نیز بیان کرد: براساس این سند مشخص شدن شهرهای هدف و محلات هدف به ترتیب در اولویت برنامه قراردارند.

به گفته وی شهرهای با بیشترین جمعیت و مساحت محدوده‌های ناکارآمد در بین شهرهای استان که ستادهای شهرستانی فعال و دارای پروژه‌های ناتمام بهسازی و نوسازی شهری هستند در اولویت سایر شهرها جهت اجرای طرح‌های بازآفرینی قرار دارند.

 مهندس متمول همچنین تأکید کرد: وجود بافت تاریخی و واجد ارزش در معرض تخریب، پهنه‌بندی خطر لرزه‌خیزی بسیار بالا، سکونتگاه‌های غیررسمی و برخورداری شهر از شرایط بحرانی بسیار ویژه از دیگر موارد مورد اهمیت در انتخاب شهرهای هدف به شمار می‌رود.

معاون ساماندهی و بازآفرینی شهری پایدار شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در خصوص ویژگی محلات اولویت‌دار در اجرای طرح‌های بازآفرینی نیز بیان کرد: براساس قوانین موجود محلاتی که دارای بیشترین جمعیت و مساحت محدوده‌های ناکارآمد و پروژه‌های ناتمام، بهسازی و نوسازی در شهر بوده و یا از سویی دیگر با تهدیدهای ویژه‌ای اعم از نابودی میراث تاریخی(ملموس و ناملموس)، ناپایداری گسترده ابنیه و فقر شهری( درآمدی، آموزشی، خدماتی) بسیار زیاد و فزاینده روبه‌رو باشند در اولویت اجرای طرح‌ها قرار خواهند گرفت.