وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه اگر زندگی اجتماعی فدای فناوری شود یک پای عمده توسعه موجود میلنگد و ما را به مقصد نمیرساند گفت: با وجود مجموعه شبکههای بزرگراهی و پلهای دو یا سه طبقه به ویژه پل صدر در تهران علیرغم هزینه میلیارد دلاری، هیچ کس نمیتواند اثبات کند که بهرهوری مناسبی برای بهبود حرکت در تهران و زندگی شهری ایجاد شده است.
به گزارش روابط عمومی شرکت مادر تخصصی عمران وبهسازی شهری ایران به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، دکتر عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در دومین همایش سیستمهای هوشمند حمل و نقل ضمن تبریک دهه فجر، با توجه به رویکرد استراتژیک در حمل و نقل هوشمند گفت: کشورهای مختلف جهان از جریان دنیای مدرن چه دنیای ماشین و چه سبک زندگی مدرن متاثر هستند.
وی افزود: رشد شهرنشینی در جهان سریع است و کمتر کشوری در جهان است که تحت تاثیر تحولات شهرنشینی و توسعه ماشین و انرژیهای نو قرار نگرفته باشد.
وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: مهم است نگاهی به گذشته داشته باشیم و ببینیم علیرغم همه توسعهها و فناوریها مسله قابلیت زندگی در ایران و سایر کشورها و قابلیت زندگی همچنین حرکت در کجا قرار گرفته است.
به گفته دکتر آخوندی هنگام ورود ماشین همه انتظار زندگی سالمتر و شادتر و امکان زندگی بهتر را داشتند. همچنین همه در انتظار حرکت سریعتر با ماشین بودند و اساسا از ماشین به عنوان دوره جدید زندگی شهری یاد میشود.
وزیر راه و شهرسازی گفت: با وجود همه این واقعیتها نمیتوانیم اثبات کنیم که قابلیت زتدگی در ایران ارتقا جدی یافته و حرکت رشد و سرعت بیشتری پیدا کرده است.
دکتر آخوندی با بیان اینکه موضوع محیط زیست، دسترسی به آب سالم و هوای سالم، به یک مساله جهانی تبدیل شده است گفت: حتی دسترسی به خاک و غذای سالم نیز به تدریج به یک مشکل جدی در دنیا تبدیل خواهد شد.
وی افزود: حوادث مربوط به فرونشست و فروریزش و همچنین گودهایی که برای احداث ساختمانها ریزش میکنند بیانگر مشکلات جدی در قابلیت زندگی شهری مردم است.
وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به دو مسله قابلیت زندگی و حرکت بیان کرد: یکی از ویزگیهای اصلی جهانی شدن و دنیای پسامدرن در شبکههای جدید شکل میگیرد که امکان حرکت آسان کالا، نمادها و اندیشهها را در این شبکهها فراهم میکند.
دکتر آخوندی با بیان اینکه ما علیرغم این ادعاها با مشکلات جدی در حرکت روبه رو شدهایم گفت: سرعت حرکت در تهران به شکل میانگین نباید کمتر از ۲۵ کیلومتر باشد در حالی که در ساعت اوج ترافیک به کمتر از ۷ کیلومتر در ساعت کاهش یافته است.
وی به مسئله قابلیت زندگی و حرکت به عنوان دو مسئله پیش رو در زندگی انسان اشاره کرد و گفت: نمیتوان از این مسئله بنیادین به سادگی عبور کرد. با توجه به اینگه وزارت راه و شهرسازی یک وزارتخانه کالبدی محور است افزون بر همه این فناوریها آنچه باید مورد توجه باشد انسان، شهر و زندگی اجتماعی است.
وی با بیان اینکه اگر زندگی اجتماعی فدای فناوری شود یک پای عمده توسعه میلنگد و ما را به مقصد نمیرساند گفت: باوجود مجموعه شبکههای بزرگراهی و پلهای دو یا سه طبقه به ویژه پل صدر در تهران علیرغم هزینه میلیارد دلاری، نمیتوان اثبات کرد که بهرهوری مناسبی برای بهبود حرکت در تهران و زندگی شهری بودهاند.
او ادامه داد: اگر توسعه انسان محور نباشد و ما شهرها را به عنوان سازمان اجتماعی نبینیم و همچنین در کنار این سیستمهای هوشمند و کالبدی نهایتا نقش و عملکرد انسان و شهروند دیده نشود، به شدت قابل تردید است که بتوان ثابت کرد این اقدامات موجب ارتقای کیفیت زندگی و یا افزایش سرعت در حرکت شده است