دومین نشست مشترک روسای کارگروه های ذیل ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار با مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با تاکید بر برنامه های سال 1398 کارگروه پیش بینی و پیشگیری از گسترش بافت های ناکارآمد شهری در شرکت بازآفرینی شهری ایران برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی شرکت بازآفرینی شهری ایران، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به اینکه 1100 محله اسکان غیررسمی با جمعیتی بالغ بر 11 میلیون نفر وجود دارد، افزود: تمام نهادهای دولتی و حاکمیتی به منظور ساماندهی این سکونتگاه ها بسیج شده اند. البته موضوع مهاجرت فی النفسه منفی نیست بلکه عدم مدیریت صحیح منابع و امکانات در مبداء و مقصد مهاجرین و همچنین عدم برنامه ریزی در خصوص جابجایی های جمعیتی مشکل اصلی نظام اسکان است.
سید محمد پژمان ضمن انتقاد از عدم وجود نظام اطلاعاتی جامع و یکپارچه از جابجایی های جمعیتی و محل کار و فعالیت مهاجرین خواستار تعیین مرجع و نهادی رسمی به منظور پایش و رصد جابجایی های جمعیتی شد.
او پایه و اساس اتفاقات در محدوده های اسکان غیررسمی را موضوع زمین و تفکیک غیرقانونی و غیررسمی اراضی به صورت قولنامه ای دانست و خواستار تعیین تکلیف اسناد قولنامه ای و ممانعت از استفاده از اسناد قولنامه ای در خرید و فروش اراضی از طریق قوه قضائیه شد.
مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران همچنین خواستار اختیار بیشتر به شهرداری ها در خصوص موضوع ماده 100 و مدیریت ساخت و سازها در محدوده شهرها شد.
پژمان با توجه به مباحث طرح شده توسط رئیس کارگروه پیش بینی و پیشگیری از گسترش بافت های ناکارآمد، از سایر کارگروه ها درخواست کرد در اقدامی مشابه نسبت به تهیه و تدوین برنامه ها و اولویت های هر کارگروه در سال 1398 اقدام کنند تا ضمن بررسی و جمع بندی برنامه ها در دستور کار ستاد ملی بازآفرینی شهری قرار گیرد.
در ادامه علوی مقدم، معاون عمران و بهسازی شرکت بازآفرینی شهری ایران، هدف از این جلسه را بهره برداری از ظرفیت های موجود کارگروه ها در سطح ملی و سطح استانی و نقش مشورتی و فکری آنها برای ستاد ملی دانست.
در بخش دیگری از این نشست، ساوری، رئیس کارگروه پیش بینی و پیشگیری از گسترش بافتهای ناکارآمد شهری گزارش عملکرد کارگروه در سال 1397 و برنامه عملیاتی کارگروه در سال 1398 را ارائه کرد.
وی راهبردهای اصلی کارگروه را در دو بخش اقدامات در مبدا و مقصد عنوان کرد و افزود: در راهبرد اول اقدامات کارگروه در سه گروه مدیریت یکپارچه منابع آب و خاک، حرفه آموزی و توسعه صنایع دستی، بومی و گردشگری (اکوکمپ و ...) متمرکز شده است. در راهبرد دوم اقدامات کارگروه شامل تمرکز و اولویت بخشی به پیشگیری از تخریب و تصرف اراضی ملی و دولتی و رفع تصرف از اراضی و انفال عمومی، پیگیری اجرای ماده 9 قانون حدنگار (کاداستر)، پیگیری اجرای طرح کمربند سبز شهری. محدودسازی عوامل و عناصر دخیل در پدیده تخریب و تصرف اراضی ملی و دولتی (زمین خواری) با تمرکز بر مشاورین املاک غیرقانونی و تشدید کنترل و نظارت بر آنها تدوین شده است.
ساوری همچنین تکمیل و به روزرسانی دستورالعمل اجرایی شماره 1 نحوه فعالیت کارگروه های استانی و تهیه و تدوین دستورالعمل اجرایی شماره 2 با تمرکز بر اقدامات توانمندسازی جامعه روستایی در خطر تخریب و مهاجرت های دسته جمعی و پیگیری اجرای بند6 مصوبات جلسه 116 شورای اجتماعی کشور درخصوص انتخاب 31 شهرستان (در هراستان، یک شهرستان) به عنوان نقطه حاد و بحرانی، به منظور تخصیص منابع و هدایت برنامه های دستگاه های عضو شورای اجتماعی به سمت این شهرستان ها را از دیگر برنامه های کارگروه پیش بینی و پیشگیری از گسترش بافت های ناکارآمد در سال 1398 دانست.
در پایان مقرر شد، رئیس کارگروه پیش بینی و پیشگیری از گسترش بافت های ناکارآمد شهری ظرف مدت 72 ساعت کاری برنامه های اولویت دار سال جاری خود را در حوزه پیشگیری به صورت جزئی و عملیاتی با تعیین نقش و سهم هر دستگاه، زمان اجرا، بودجه مورد نیاز تدوین و به دبیرخانه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار ارسال کند تا نسخه ای از آن در اختیار سایر کارگروه ها به منظور بررسی و اظهار نظر قرار گیرد.
همچنین سایر کارگروه ها در اقدامی مشابه نسبت به تهیه و تدوین برنامه ها و اولویت های هر کارگروه در سال 1398 اقدام کنند تا ضمن بررسی و جمع بندی برنامه ها در جلسات بعدی در دستور کار جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار قرار گیرد.
دبیرخانه ستاد ملی بازآفرینی شهری بر حسن اجرای برنامه ها و اولویت های مصوب نظارت عالیه را به عمل آورد و گزارش فعالیت های کارگروه ها و اجرای برنامه ها را مستمراً به ستاد ملی ارائه کند.