ابزارهای دسترسی

رهبر معظم انقلاب
ما باید کارهای اولویت دار و فوری را مورد اهتمام ویژه قرار دهیم که از جمله آن ها نوسازی بافت های فرسوده است.
ترمیم بافت های فرسوده شهرها و روستاها دراولویت کاری دستگاه های مسئول قرار گیرد.
مراد از برقراری نظام مقدس جمهوری اسلامی، همانا فقرزدایی و محرومیت زدایی است.
با سیاست گذاری توأمان با ابتکار و شجاعت و جرات، وارد میدان شوید.

برنامه توسعه دانش و مهارت‌های مدرسان بازآفرینی شهری پایدار(TOT) با هدف توانمندسازی بازیگران مختلف برنامه‌های بازآفرینی شهری پایدار در استان‌های مختلف در دست اجراست.

به گزارش خبرنگار شرکت بازآفرینی شهری ایران، حسین الماسی مفیدی معاون فنی و نظارت این شرکت، در رابطه با برنامه آموزشی« توسعه دانش و مهارت‌های مدرسان بازآفرینی» توضیحاتی ارایه کرد و گفت: یکی از رسالت‌های شركت بازآفريني شهري ايران به استناد بندهاي «چ» و «د» ماده هفت اساسنامه خود، فعاليت در زمينه آموزش و ترويج است.  با توجه به گستردگي ذينفعان و ذي نفوذان و ابعاد متنوع برنامه‌هاي بازآفريني شهري پایدار و همچنین وجود برداشت‌ها و رویکردهای متفاوت نسبت به این موضوع و سایر مفاهیم مشابه، خطرعدم انسجام در فرآیند برنامه‌های آموزش توسط مدرسان گوناگون وجود دارد، بنابراین آموزش مدرسان یکی از راه‌های مهم برای حصول توافق و استانداردسازی درخصوص ابعاد مختلف این موضوع به شمار می‌رود.

الماسی با اشاره به این که منطبق با سیاست‌گذاری‌های آموزشی و ترویجی شرکت، هدف کلان این برنامه آموزشی، توسعه دانش و مجموعه مهارت‌های مدرسان برنامه‌های آموزشی و ترویجی و نیز توانمندسازی بازیگران مختلف برنامه‌های بازآفرینی شهری پایدار به شمار می‌رود، افزود: از دیگر اهداف این برنامه می‌توان به ظرفیت‌سازی برای توان‌افزایی مدرسان بومی در هر استان در انطباق با اهداف برنامه‌های بازآفرینی شهری پایدار، تدوین محتوای آموزشی هدفمند و استاندارد بر اساس سیاست‌گذاری‌های آموزشی و برنامه‌ها، یکپارچه‌سازی محتوا و قرائت‌های مختلف پیرامون مفاهیم و برنامه‌های بازآفرینی شهری پایدار و آموزش موثر و نافذ از طریق مدرسان برآمده از دوره‌های TOT اشاره کرد.

او با اشاره به این که  فرآیند اجرای دوره TOT در چهار گام ارزیابی، طراحی، برگزاری و پایش برنامه‌ریزی شده است، توضیح داد: درگام نخست با هدف شناخت نیازها، کاستی‌ها و توان‌ها به دنبال آن هستیم تا به یک بررسی در ارتباط با برنامه‌های آموزشی و ترویجی(تمرکز بر دوره‌های آموزشی) انجام شده در سال های اخیر، داشته باشیم. بر این اساس یک دیتابیس یکپارچه از برنامه‌های آموزشی گردآوری و دسته‌بندی شده است که در ارتباط با سیاست‌گذاری‌های آموزشی شرکت بازآفرینی شهری ایران، به عنوان ارکان برنامه‌های بازآفرینی شهری محورهای آموزشی و ... ارزیابی خواهد شد.

انتقال ایده‌ها و تجربیات

معاون فنی و نظارت شرکت بازآفرینی شهری ایران در ادامه با بیان این که رویکرد آموزش مدرسان  TOT به منظور آموزش مدرسان جدید( و کم تجربه‌تر) به وسیله مدرسان با تجربه در یک مهارت یا زمینه خاص طراحی شده است، گفت: در این برنامه‌ها عمدتا به جای انتقال خالص دانش به انتقال « ایده‌ها و تجربیات » پرداخته می‌شود. برنامه‌های آموزشی TOT می‌تواند مدرسانی با مهارت بالقوه تعلیم دهند که آن­ها نیز این دانسته‌ها به دیگران را آموزش خواهند داد، در واقع با سرمایه‌گذاری در TOT می­توان ظرفیت‌سازی برای تاثیرگذاری پایدار بر پروژه‌­ها و برنامه­‌ها ایجاد کرد.

الماسی افزود: نیازهای آموزشی بر اساس ضرورت‌های برنامه‌ای و نظرسنجی از ستادهای استانی و شهرستانی بازآفرینی شهری پایدار احصا خواهد شد و سپس منطبق با نیازها، عناوین آموزشی و مدرسان، محتوای آموزشی تهیه می‌شود. در ادامه نظام‌نامه آموزشی دوره‌ها ( کلیات سرفصل‌ها و الزامات ثبت‌نام، ساختار اجرایی دوره‌ها، شرایط اخذ گواهی، نحوه ثبت نام و ...) تهیه و فراگیران ثبت نام خواهند شد. پس از برگزاری دوره‌ها، بر اساس ارزیابی بازخوردها و فرآیندهای اجرایی، موانع و مشکلات و ... پایش اعمال می‌شود، هدف این است تا از موفقیت‌­ها و آموزه­‌های دوره‌های پیشین استفاده و نقاط ضعف آن­ در دوره‌های بعدی اصلاح شود.

لازم به ذکر است  این برنامه به صورت پایلوت در استان‌های تهران، البرز، قزوین، سمنان، گلستان، مازندران و قم در حال اجراست و پس از آن سایر استان‌ها نیز در دستور کار قرار خواهند گرفت. در این دوره‌ها تلاش می‌شود با آموزش مدرسان بومی، ظرفیت‌سازی لازم برای هر استان ایجاد شود.