ابزارهای دسترسی

رهبر معظم انقلاب
ما باید کارهای اولویت دار و فوری را مورد اهتمام ویژه قرار دهیم که از جمله آن ها نوسازی بافت های فرسوده است.
ترمیم بافت های فرسوده شهرها و روستاها دراولویت کاری دستگاه های مسئول قرار گیرد.
مراد از برقراری نظام مقدس جمهوری اسلامی، همانا فقرزدایی و محرومیت زدایی است.
با سیاست گذاری توأمان با ابتکار و شجاعت و جرات، وارد میدان شوید.

معاون وزیر راه و شهرسازی اقتصادی بودن طرح های بازآفرینی شهری را خط قرمز دانست و بر اقتصادی بودن طرح ها تاکید کرد.

به گزارش روابط عمومی شرکت بازآفرینی شهری ایران، سید محمد پژمان در نشست با اعضای شورای شهر و شهردار شهر رشت با بیان اینکه شورای شهر مغز، سیاست گذار، برنامه ریز و تصویب کننده بودجه شهر به شمار می آید، گفت: شهردار شهر نیز اجرا کننده سیاست ها و برنامه های مصوب شورای شهر است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه شورای شهر و شهردار به عنوان ید واحد به شمار می آید، گفت: اگرچه این دو نهاد عناوین متفاوتی دارند اما این بدین معنا نیست که هر کدام دارای اهداف مختلف هستند بلکه آنان یک وظیفه واحد در دو سطح کاری دارند.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: اگر در شرایط امروز بین شهرداری و شورای شهر کوچک ترین اختلاف و زاویه ای وجود داشته باشد، یقینا این موضوع زمینه شروع بی مهری ها، عدم همکاری ها و تضادها خواهد شد.

پژمان با بیان اینکه مدیریت شهری یک کار تیمی است، اظهارداشت : در کار تیمی سعه صدر شرط اصلی به شمار می آید. اگر اتحاد، انسجام و یکپارچگی در کار مدیریت شهری مشاهده شود، یقینا می توان انتظار داشت که مردم به شورا و شهرداری دل بندند و به آنها اعتماد کنند.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به اینکه سرمایه گذار بالاترین درجه حساسیت نسبت به سرمایه و شخص خودش را دارد، اظهار داشت: سرمایه گذاران با مشاهده کوچک ترین اختلاف نظر و تضاد بین شورای شهر و شهرداری، از سرمایه گذاری صرف نظر خواهند کرد. هرچند سرمایه گذاران در شرایط اتحاد و انسجام حاکم بین این دو نهاد هم اندکی با شک و تردید وارد حیطه سرمایه گذاری می شوند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه اختلاف نظر همیشه باعث پویایی، تغییر و تحول می شود، گفت: اگر نگاه و برخوردها علمی باشد با کمترین درجه اختلاف در کارها روبرو خواهیم شد.

پژمان با یادآوری اینکه سیاست زدگی بزرگ ترین مصیبت و گرفتاری در پیشبرد امور محسوب می شود، گفت: ما قائل بر این نیستیم که دولت در عرض شهرداری ها و شورای شهر ها قرار بگیرند.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: بخشی از بناها و محلات فرسوده شهرها، دچار ضعف هستند و شوراها و شهرداری ها به تنهایی قادر به نوسازی نیستند، به همین دلیل دولت به عنوان حمایتگر وارد عرصه مدیرت شهری می شود.

 مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با بیان اینکه دولت در موضوع بازآفرینی شهری به دنبال سلب مسئولیت و دور شدن از وظایف و تکالیف خود نیست، گفت: ما در بازآفرینی شهری تمام عیار و تمام قد در کنار شوراها و شهرداری ها در صف اول قرار داریم.

پژمان با بیان اینکه معتقدیم اگر مدیریت شهری تمام قد و تمام عیار در متن و محور بازآفرینی شهری قرار نگیرد، افزود: یقینا بخش دولتی نیز در بازآفرینی شهری شکست می خورد.

او در ادامه گفت: بخش های دولتی و عمومی نباید در حل موضوعات و مشکلات نگاه تصدی گری داشته باشند.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: ما باید با استفاده از اختیارات قانونی به صورت خردمندانه دردها را بشناسیم و با استفاده از ظرفیت ها و سازوکارهای مناسب و با سازمان دهی و حمایت، مردم را به مشارکت در بازآفرینی شهری ترغیب کنیم.

پژمان با بیان اینکه سرمایه گذاران و توسعه گران باید در حوزه بازآفرینی شهری نقش آفرینی کنند، گفت: این نظریه که در اجرای طرح های بازآفرینی شهری افرادی سود ببرند و عده ای متضرر شوند، قابل قبول نیست. حتی اگر یک نفر هم دچار ضرر شد، باید راه های جبران ضرر و زیان آن فرد را تعریف کنیم.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با بیان اینکه در بازآفرینی شهری تصمیمات و اقدامات در مقیاس ملی را کارساز نمی دانیم، گفت: ما به این تصمیم رسیده ایم که بازآفرینی شهری و بهسازی و نوسازی محدوده ها و محلات هدف شهری باید بومی و محلی شود.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با بیان اینکه تصمیم گیری در خصوص بازآفرینی شهری را به استان ها تفویض کرده ایم، گفت: با تشکیل هئیت های اجرایی بازآفرینی شهری در استان ها، مدیریت شهری در متن و محور اجرای برنامه ملی بازآفرینی قرار خواهد گرفت.

 معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: ما اجازه داده ایم، بخش عمده ای از امکانات، اموال و دارایی های شرکت بازآفرینی شهری ایران به عنوان یک ظرفیت، امکان، تنخواه و یک دارایی در اختیار هیئت اجرایی بازآفرینی شهری استان قرار گیرد.

پژمان افزود: شرکت بازآفرینی شهری ایران برنامه و سیاست های خود را در خصوص بازآفرینی شهری اعلام می کند و هئیت های اجرایی بازآفرینی شهری در استان ها با هنرمندی در رابطه با بازآفرینی شهری تصمیم گیری می کنند.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با یادآوری اینکه تنخواه و دارایی های در اختیار هئیت های اجرایی بازآفرینی استان ها باید باعث ورود سرمایه گذار و توسعه گران در مناطق هدف شود، گفت: هئیت های اجرایی استان ها باید اثر بخشی این تنخواه را چندین برابر کنند و به همین دلیل باید این هئیت ها پروژه های بازآفرینی را به درستی تعریف کنند و مشاوران ذیصلاح را به میدان آورند.

پژمان با اشاره به تهیه لیست مشاورین ذیصلاح توسط شرکت بازآفرینی شهری ایران و جامعه مهندسین مشاور اظهار داشت: ما از مشاورین خواسته ایم که در محلات هدف بازآفرین شهری به صورت بالینی زندگی کنند و تا آخر پروژه در همان جا مستقر باشند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه مشاورین باید طرح های اقتصادی ارائه بدهند، گفت: طرح های بازآفرینی باید برای ساکنین مطلوب باشد و برای سرمایه گذاران هم انگیزه سرمایه گذاری ایجاد کند. این موضوع خط قرمز ما در ارائه طرح ها از سوی مشاورین است.

او در پایان گفت: ما دیگر نمی خواهیم بعد از مطالعه و ارائه طرح های بازآفرینی شهری، برای اجرای آنها به دنبال پول باشیم به همین دلیل باید  اقتصادی بودن در طرح ها لحاظ بشود. اگر محله ای قابلیت و ظرفیت اقتصادی شدن را نداشته باشد، مدیریت شهری باید در سایر نقاط شهر این ظرفیت را ایجاد کند.