معاون وزیر راه و شهرسازی از کارساز بودن راه حل های محلی در بازآفرینی شهری خبر داد.
به گزارش روابط عمومی شرکت بازآفرینی شهری ایران، سید محمد پژمان معاون، وزیر راه و شهرسازی طی سفر به استان گیلان در نشستی که امروز با فرماندار و شهرداران 6 منطقه از رشت برگزار شد، اظهارکرد: شهرداری ها مسئولیت بزرگی در حوزه مدیریت شهری دارند و در عین حال کمترین پشتیبانی و بیشترین توقع از آنها وجود دارد.
وی از ترافیک به عنوان معضلی که تمام شهرهای رشت را تحت تاثیر قرار داده یاد کرد و گفت: ترافیک، همه شهرهای رشت را در برگرفته زیرا این شهرها به صورت طولی در کنار یکدیگر قرار گرفته اند.
مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران بیان کرد: مروری بر وضعیت اقتصادی شهر رشت نشان می دهد، اگرچه کشاورزی وجه غالب گردش اقتصاد این شهر است اما وجه دیگر آن را خدمات تشکیل داده که به دلیل توریست پذیری، رونق زیادی ایجاد کرده است.
وی اظهارکرد: با وجود اینکه رفت و آمد مسافرین موجب افزایش ترافیک در رشت شده اما باید در نظر داشت که همین رفت و آمدها موجب رونق اقتصادی است.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: مشکلات ترافیکی صرفا با راه حل های فیزیکی و کالبدی حل نمی شود و ایجاد کمر بندی ها، اگرچه ممکن است تداخل ترافیک سنگین و سبک را جدا کند ولی در اغلب موارد رونق اقتصادی شهرها را از بین می برد.
وی با تاکید بر اینکه باید محورهای اصلی شهر رشت ایمن سازی و روان سازی شود، افزود: این کار صرفا راه حل های فیزیکی ندارد و تنها بخشی از آن فیزیکی و کالبدی است.
پژمان گفت: به جای سرمایه گذاری سنگین برای ایجاد کمربندی ها که غالبا شهرها را از رونق و پویایی می اندازد باید به ایمن سازی مسیرها و حل مساله ترافیک با به کارگیری مشاوران ترافیکی و برنامه ریزی های دقیق اقدام کرد.
مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران تصریح کرد: در موقعیتی که دشمنان محدودیت هایی را به کشور تحمیل کرده اند و شرایط اقتصادی کشور را به مرزهای دشواری رسانده اند، نمی توان از دولت انتظار داشت تمام توقعات و انتظارات را برآورده کند و باید به راه حل هایی برای حل مشکلات موجود با وجود محدودیت ها دست یافت.
وی اظهارکرد: فرمانداران و مدیران راه و شهرسازی باید عرصه را برای تعریف پروژه هایی که درآمدزایی بیشتری دارد باز کنند و جدی تر به مصوبات شورای شهر و درخواست های شهرداری ها بپردازند.
معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: نباید عموما به دنبال راه حل های ملی با استفاده از بودجه دولت بود. در بازآفرینی شهری راه حل های محلی بیشتر کارساز است و باید با اعتمادسازی، مردم را برای تغییر وضعیتشان حساس کرد تا در این زمینه تلاش کنند.
پژمان گفت: راهکارهای کلانی وجود دارد که می تواند به رونق اقتصادی شهرها و اشتغال مردم منجر و از این طریق مکانیزم اداره زندگی مردم به صورت محلی دنبال شود اما این فعالیت های کلان به زودی و به سادگی امکان پذیر نیست بنابراین چاره حل مشکلات در اتخاذ سیاست های میانه است.
وی با اشاره به اینکه نباید از ظرفیت کمک و مشارکت مردم غافل شد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر بزرگترین مشکل ما عدم ارتباط مناسب با مردم و سهیم نشدن آنها در هزینه ها به دلیل نارضایتی از خدمات شهری است.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: اگر مدیران استانی به مردم نشان دهند که تصمیمات درستی می گیرند و اولویت های زندگی شهروندان را مدنظر دارند و با مردم قیم مابانه رفتار نکنند، قطعا مردم با وجود همه سختی هایی که در زندگی خود دارند در امور شهری مشارکت می کنند و در پرداخت هزینه ها سهیم می شوند.
پژمان ادامه داد: باوجود اینکه بازآفرینی سالانه 270 محله در قانون ذکر شده اما سازمان برنامه و بودجه به دلیل محدودیت منابع در کشور تعداد محلاتی که باید بازآفرینی شوند را محدود کرده است و منابع و اختیار کافی را در اختیار شرکت بازآفرینی برای اقدام در محلات بیشتر نمی دهد. با این وجود در حال بررسی هستیم تا در صورت امکان با استفاده از منابع موجود با توجه به پیشنهادت استانی، راهکارهایی برای تغییر و انعطاف بیشتر در انتخاب محلات ارائه کنیم.
پژمان با اشاره به ابلاغ احکام اعضای هیئت اجرایی بازآفرینی شهری در استان گیلان، گفت: برای اولین بار در کشور اختیارات ملی توسط یک دستگاه به استان ها ارائه و اختیار استفاده از دارایی ها و امکانات به مسئولان استانی داده می شود.
وی افزود: با تشکیل هیئت های اجرایی دارایی ها به عنوان تنخواه در اختیار استان ها قرار می گیرد تا تبدیل به ارزش افزوده و در شهرها هزینه شود اما اصل دارایی باید به عنوان سرمایه و تنخواه در گردش باقی بماند.
وی با اشاره به بهره مندی از مالیات بر ارزش افزوده برای حل مشکلات شهری رشت، خاطرنشان کرد: برای تقویت این موضوع اداره کل دارایی ها باید تقویت شود و اگر موانعی وجود دارد برطرف شود. اگر مکانیزم این موضوع به درستی شکل بگیرد اثر مثبتی خواهد داشت.