ابزارهای دسترسی

رهبر معظم انقلاب
ما باید کارهای اولویت دار و فوری را مورد اهتمام ویژه قرار دهیم که از جمله آن ها نوسازی بافت های فرسوده است.
ترمیم بافت های فرسوده شهرها و روستاها دراولویت کاری دستگاه های مسئول قرار گیرد.
مراد از برقراری نظام مقدس جمهوری اسلامی، همانا فقرزدایی و محرومیت زدایی است.
با سیاست گذاری توأمان با ابتکار و شجاعت و جرات، وارد میدان شوید.

 

 

محدوده ‏های تاريخي- فرهنگي شهرها گنجینه‏ای از میراث ملموس و ناملموس تاریخ سرزمین شان را در خود پروراند‏ه اند؛ منظومه ‏های طبیعی و انسان‏ساخت که ایرانیان از گذشته‏های دور شهر را به آنها می‏شناختند و محترم می‏داشتند. این گنجینه‏ای که با نبود یک نگاه جامع و مسئولانه، مدیریت یکپارچه، منسجم و کارآمد، به فراموشی سپرده خواهد شد. بی‏توجهی به ارزش‏های تاریخی- فرهنگی در طرح‏های توسعه شهری، برنامه‏ریزی و تصمیمات مقطعی، متناقض و چندگانه نهادهای مسئول در مقیاس شهر، منطقه و سرزمین، این محدوده‏ها را با مشکلات اساسی مواجه کرده که ریشه اصلی آن درک نادرست مفهوم میراث شهری است. به گواهي تجربه‏هاي گذشته، چگونگي اقدام در محدوده‏هاي با‏ارزش و بهره‏گيري از آنها در شرايط موجود، فاقد برخي از محورهاي مؤثر در جاري ساختن حیات مدني (به تعبير معاصر آن) است؛ اقداماتی که بدون توجه به بستر و زمینه، صرفاً با انجام مداخلات کالبدی و گاه سوداگرانه مشکلی به مشکلات محدوده‏های تاریخی- فرهنگی افزوده، آشفتگی موجود را دامن زده و به تبع آن، محدوده را هر چه بیشتر در معرض زوال قرار داده‏اند.

با وجود توجه قانونی به این محدوده‏ها در برنامه‏های توسعه و اسناد چشم‏انداز، از آنجا كه تاكنون نحوه اقدام در محدوده‏هاي تاريخي- فرهنگي به صورت جدي مطرح نشده، ملاحظات و الزامات تحقق آن نيز شناخته نشده است. از این رو، ملاک عمل قرار گرفتن سندی به عنوان سند فرادست اقدام در محدوده‏های تاریخی- فرهنگی با هدف مدیریت یکپارچه و ایجاد وحدت رویه بین کلیه عوامل مرتبط در سطح ملی و محلی، تاکید و توجه ویژه به این محدوده‏ها به عنوان پهنه‏ای با ویژگی‏های مهم و ارزشمند، جلب همکاری و مشارکت کلیه دستگاه‏های ذیربط در فرایند بازآفرینی پایدار عرصه‏های تاریخی- فرهنگی و ارتقای کیفیت زندگی، بازیابی هویت شهری و اعمال حکمروایی محلی به ‏منظور حفظ حقوق شهروندی در راستای تحقق سند چشم‏انداز 20 ساله جمهوری اسلامی ایران ضروری است. همچنین بخشنامه‌‏های شهرسازي ذیل سیاست‏های کلی ابلاغی توسط مقام معظم رهبری در این بخش (مورخ 29/ 11/ 1389)، مواد 151 و 152 قانون برنامه پنج‏ساله کشور، مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران (ابلاغ نقشه محدوده بافتهای تاریخی- فرهنگی 168 شهر کشور، مورخ 27/ 7/ 94) و ابلاغیه مقام عالی وزارت راه و شهرسازی در زمینه لزوم تهیه دستورالعمل نحوه مواجهه با این محدوده های واجد ارزش و نشانه های حیات اندیشه ایران شهری (مورخ 4/ 8/ 94) بر ضرورت تهیه سندی واحد می افزاید.

با توجه به موارد فوق، شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران در راستای وظایف قانونی خود و حسب ماموریت محوله از سوی مقام عالی وزارت راه و شهرسازی کشور، با همکاری نهادها و دستگاه های مرتبط دیگر، در حال تهیه و تنظیم سندی مشتمل بر هفت بخش مقدمه و کلیات سند، تعاریف و مفاهیم پایه، بیانیه، نظام‏نامه نحوه اقدام، شیوه‏نامه تهیه برنامه‏ها و طرح‏های باززنده‏سازی، نظام و ساختار مدیریت تحقق‏پذیری برنامه‏ها و طرح‏های باززنده‏سازی و بخشنامه نهادینه‏سازی است. این سند پس از تهیه در مراجع ذیصلاح جهت تصویب ارائه خواهد شد. به منظور اهمیت موضوع و تسریع در اطلاع رسانی، حساس‏سازی و آگاه‏سازی مسئولان، مدیران، کارشناسان و عموم مردم نسبت به ارزش‏های محدوده‏های تاریخی- فرهنگی، «بیانیه باززنده‏سازی محدوده‏های تاریخی- فرهنگی» (بخش سوم این سند) برای تامل و تعمق صاحبان اندیشه در زیر ارائه می‏شود. امید است با دریافت نظرات و نکات ارزنده کلیه وارثان و علاقه‏مندان میراث ارزشمند ایران زمین، بستر تکمیل این سند فراهم آید. رایانامه برای ارسال نظرات این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

 

 

 بیانیه باز زنده‏ سازی محدوده‏ های تاریخی- فرهنگی

محدوده‏های تاریخی- فرهنگی به بخش یا بخش‏هایی از شهر اطلاق می‏شود که منعکس‏کننده ‏ارزش‏های تاریخی-فرهنگی شهر بوده و شکل آنها، حاصل تعامل مستمر سه عامل زیست‏سرزمینی (فرهنگ)، زیست‏بوم (طبیعت) و دانش زمانه انسان‏های ساکن در یک پهنه زیستی در طول تاریخ می‏باشد.  به‏لحاظ ویژگی‏های شکلی، ساختاری و ارزش‏های تاریخی- فرهنگی ‏این محدوده‏ها از سایر پهنه‏های شهری متمایز و قابل‏تشخیص بوده و در قالب محدوده‏های تاریخی- فرهنگی شهر، توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تعیین می‏شوند.

*  محدوده‏های تاریخی- فرهنگی شهرها با توجه به ویژگی‏های شکلی (ریخت‏شناسی)، عناصر و اجزاء متشکله، و ساختارهای فرهنگی- اجتماعی‏شان قابل‏شناسایی‏ بوده و نیازمند توجه ویژه در نظام سیاست‏گذاری، برنامه‏ریزی و طرح‏ریزی توسعه شهری هستند.

* محدوده‏های تاریخی- فرهنگی، به‏منزله عرصه‏های در بردارنده عناصر و مجموعه‏های تاریخی و ارزشمند، با شبکه‏ای از معابر در‏هم‏تنیده‏ که ساختار و سازمان فضایی بافت را تشکیل می‏دهد، شناخته می‏شوند. این بافت‏ها دارای فضاهای عمومی ویژه‏ای هستندکه همواره مکان رویدادها و قلمرو تعاملات اجتماعی بوده‏اند. محلات قدیمی و تاریخی نیز، پهنه‏های سکونت را در این محدوده‏ها تعریف می‏کنند؛ لذا حفاظت از وحدت و یکپارچگی ساختار کالبدی- اجتماعی و کارکردی در فرایند باززنده‏سازی این محدوده‏ها ضروری است.

* محدوده‏های تاریخی- فرهنگی شهرها، به‏عنوان دارائی‏های فرهنگی یک ملت، بیانگر ارزش‏های اجتماعی، اقتصادی و محیطی‏اند؛ لذا توجه توأمان به حفاظت از میراث ناملموس(معنوی) و میراث ملموس(میراث تاریخی و طبیعی)، در داخل بافت این محدوده‏ها ضروری است.

* محدوده‏های تاریخی- فرهنگی، به منزله بخشی جدایی‏ناپذیر از پیکره و استخوان‏بندی شهر امروزند؛ لذا پرداختن به موضوع باززنده‏سازی این پهنه‏های ارزشمند، باید با رویکردی جامع‏نگر در مقیاس شهر و سرزمین پیرامونی مورد توجه قرار گیرد. این رویکرد بایستی متضمن تقویت و استمرار رابطه همه ‏جانبه محدوده‏ها با کل شهر باشد.

* اطلاق محدوده‏های تاریخی- فرهنگی به معنای توجه صرف به یک دوره از تاریخ و معطوف به گذشته نیست، بلکه به تمامی عرصه‏های ارزشمندی اشاره دارد که حتی در دوره معاصر برپا شده و واجد ارزش حفاظت و توسعه توامان هستند.

* باززنده‏سازی محدوده‏های تاریخی- فرهنگی فرایندی جامع، تدریجی و پیوسته از مجموع اقدامات کالبدی، غیرکالبدی و همچنین زیرساختی با تاکید بر حفاظت و توسعه توامان است. اقدامات مقطعی، پروژه‏محور و صرفاً کالبدی، به‏تنهایی پاسخگوی مشکلات نخواهد بود. باززنده‏سازی این پهنه‏های ارزشمند و حضور جریان حیات‏شهری در آن در پی فرایندی گام‏به‏گام و برنامه‏محور در همه ابعاد اجتماعی، اقتصادی و محیطی میسر است. 

* یکی از ارکان باززنده‏سازی محدوده‏های تاریخی- فرهنگی، تجدید حیات اقتصادی، از طریق بازتعریف نقش و کارکرد آن‏ها با توجه به ویژگی‏های اجتماعی، اقتصادی و محیطی هم‏راستا با راهبرد توسعه شهر است.

* باززنده‏سازی محدوده‏های تاریخی- فرهنگی از طریق اعطای کاربری و نقش جدید به مجموعه بناها، به‏عنوان یکی از سیاست‏های کلیدی برنامه‏های حفاظت و توسعه توامان است که ضمن تقویت حس‏تعلق به مکان نزد شهروندان و ایفای نقشی مهم در شکوفایی اقتصاد محلی، می‏تواند به‏عنوان یک محرک توسعه در بافت‏پیرامونی عمل نماید.

* توسعه و تجهیز فضاهای عمومی و ارتقاء فضای شهری در محدوده‌های تاریخی- فرهنگی، به عنوان محرک برنامه ‏های باززنده سازی می‏بایست مورد توجه و تاکید قرار گیرد.

* محدوده های تاریخی بستر رخداد رویدادهای فرهنگی و عرصه ظهور و جلوه‏گاه میراث معنوی است. توجه به ارزش‏های معنوی و توسعه سیاست های فرهنگی، راهبردی کارآمد در فرایند باززنده‏سازی این محدوده‌هاست.

* فرایند باززنده‏سازی محدوده‏های تاریخی– فرهنگی، بعنوان موضوعی چند وجهی و فرابخشی، نیازمند مشارکت و حضور تمامی دستگاه‏ها و کنشگران مرتبط و موثر است. ایجاد فضای تعامل مشترک و سازنده از طریق تشکیل کارگروه‏های تخصصی با حضور نمایندگان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، وزارت راه و شهرسازی، وزارت کشور، شورای عالی استان‏ها، کمیسیون‏های تخصصی مجلس شورای اسلامی، نمایندگان سازمان‏های مردم‏نهاد و دانشگاهیان حوزه‏های مرتبط در این مسیر ضروری است. همچنین بهره‏گیری از هسته‏های مطالعاتی مستقر در شهرها که در ارتباط مستقیم با ساکنین و کنش‏گران محلی است موثر واقع خواهد شد.

* با توجه به نقش محوری ساکنان در فرایند باززنده‏سازی و به منظور جلب مشارکت همه جانبه آنان، ضروری است طرح‏ها و برنامه‏های باززنده‏سازی این محدوده‏ها با رویکرد توانمندسازی اجتماعی و اقتصادی ساکنان، شرایط را برای حضور و مشارکت آنان فراهم نمایند. 

* ضمن تأکید بر نقش محوری مدیریت شهری (شوراها و شهرداری‏ها)، و با توجه به ضرورت ایجاد یک فضای مدیریتی هماهنگ، یکپارچه و با اختیارات جامع و کافی، تشکیل "مدیریت باززنده‏سازی محدوده‏های تاریخی- فرهنگی" متناسب با ظرفیت و توان هر شهر بایستی در دستور کار قرار گیرد.

 

دبیرخانه ستاد ملی بازآفرینی شهری

شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران

 

منبع : ویژه نامه سراسری بازآفرینی شهری در چارچوب ایران شهری (ضمیمه دنیای اقتصاد)