شکل گیری برخی از محلات و مناطق شهرهای بزرگ بنا به دلایل متعدد به گونه ای است که با ضوابط و معیارهای شهرسازی و معماری امروز به ویژه در کلانشهرها مغایرت دارد.
این بافت به مرور زمان فرسوده تر شده و علاوه بناها، شبکه تاسیسات شهری آنها نیز کهنه شده و کارکردهای شهری خود را از دست می دهند.
دلایل زیادی وجود دارد که مردم ترجیح می دهند منازل خود را در این بافت ها، نوسازی نکنند، گرچه نوسازی و بهسازی این نوع بافت ها، توجه و اهتمام ویژه دولت و شهرداری ها و همکاری مردم را می طلبد.
*** بافت فرسوده شهری چیست؟
بافت های فرسوده شهری، محله های فرسوده ای در فضای شهری هستند که مسائل و پیچیدگی های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی و شیوه خود را دارند.
این محلات و بافت ها از یک سو؛ ریشه های سکونتی ارزشمند با غنای فرهنگی، اجتماعی و معماری دارند و از سوی دیگر به جهت فرسودگی شدید، نبود دسترسی مناسب به خدمات شهری و بهداشتی، وجود مشکلات اجتماعی و امنیتی و آسیب پذیری در برابر زلزله، سیل و آتش سوزی و نیز عدم تطابق با زندگی امروز شهری و شهرسازی مدرن، دارای مشکلات روبنایی و زیرساختی متعدد هستند.
ناپایداری و استحکام نداشتن 50 درصد از بناهای موجود در بلوک، نفوذناپذیری به این معنا که حداقل 50 درصد معابر بلوک دارای عرض کمتر از شش متر باشد و ریزدانگی یعنی اینکه حداقل 50 درصد عرصه ساختمان ها در آن بلوک شهری مساحتی کمتر از 200 مترمربع داشته باشد، از شرایط یک بافت فرسوده است.
بافت های فرسوده به سه دسته شامل بافت های دارای میراث فرهنگی، بافت های شهری (فاقدمیراث فرهنگی) و بافت های حاشیه ای (سکونتگاه های غیررسمی) تقسیم بندی می شوند.
*** ویژگی عمومی بافت های فرسوده
*عمر بناها: ساختمان های موجود در این گونه بافت ها عمدتا قدیمی است یا عدم رعایت استانداردها از ظاهر ساختمان قابل تشخیص است. ابنیه این بافت ها عمدتا توان مقاومت در مقابل زلزله با شدت متوسط را ندارد.
*دانه بندی و تعداد طبقات: بناهای مسکونی واقع در این گونه بافت ها عمدتا ریزدانه بوده و اکثر آنها یک یا دو طبقه هستند و مصالح به کار رفته در این گونه بافت ها عمدتا از انواع خشتی ، آجر و چوب و یا آجر و آهن بدون رعایت اتصالات افقی و عمودی است.
*وضعیت دسترسی ها: بافت های فرسوده بدون طرح قبلی ایجاد شده و ساختاری نامنظم دارند و دسترسی های موجود در آنها عمدتا پیاده است به گونه ای که عرض اکثر معابر کمتر از شش متر بوده و یا بن بست هستند.
*وضعیت خدمات و زیرساخت های شهری: بافت های فرسوده به لحاظ برخورداری از خدمات، زیرساخت ها و فضای باز، فضای سبز و عمومی دچار کمبودهای جدی هستند.
*شاخص های کیفی: مساله جمعیت پذیری بافت ها، حریم گسل ها، مسیر قنات ها و رود دره ها و بافت های روستایی درون شهری از دیگر مسائلی است که در تعیین بافت های فرسوده موثر است.
*** مداخله در بافتهای فرسوده
انواع مداخله در این بافت ها نیز براساس میزان وفاداری به گذشته در سه گروه «بهسازی، نوسازی و بازسازی» قرار می گیرد که هر یک تعاریف خاص خود را دارند و اقدامات ویژه ای را می طلبد.
در مداخله از نوع «بهسازی» اصل بر وفاداری به گذشته و حفظ آثار هویت بخش در آنهاست و با هدف استفاده از امکانات بالقوه و بالفعل موجود و تقویت جنبه های مثبت و تضعیف جنبه های منفی از طریق حمایت، مراقبت، نگهداری، حفاظت، احیاء، استحکام بخشی و تعمیر صورت می پذیرد و دخالت در این بافت ها مستلزم رعایت ضوابط و مقررات سازمان میراث فرهنگی است.
در «نوسازی» حد وفاداری به گذشته از انعطاف پذیری بیشتری برخوردار است و برحسب مورد از مداخله اندک تا تغییر را می تواند شامل شود.
فعالیت نوسازی باهدف افزایش کارآیی و بهره وری، بازگرداندن حیات شهری به بافت است و از طریق نوکردن، توان بخشی، تجدید حیات، انطباق و دگرگونی صورت می پذیرد.
در «بازسازی» نه تنها هیچ الزامی برای حفظ گذشته وجود ندارد بلکه با هدف ایجاد شرایط جدید زیستی و کالبدی - فضایی و از طریق تخریب، پاکسازی و دوباره سازی اقدامات لازم انجام می شود.
هم اکنون بسیاری از شهرهای کشور با مساله ای به نام بافت های فرسوده مواجهند، این بافت ها یا هسته های قدیمی شهرها بوده و به مرور زمان دچار فرسودگی و عدم کارآیی شده و یا در دوران معاصر بدون رعایت ضوابط و مقررات معماری و شهرسازی شکل گرفته و از این رو با مسائل فراوانی روبرو شده و این مشکلات را به کل شهر نیز تسری می دهند.
به نظر می رسد در بافت های فرسوده با توجه به وسعت دامنه و شدت مسائل گریبان گیر آنها ؛ کارآمدترین رویکردی که بتواند برای مواجهه با کاستی ها و نارسائی ها اتخاذ نمود، نیل به اهداف توسعه پایدار در عرصه بهسازی این بافت ها باشد.
*** حمایت از رویکرد «ایران شهری»
به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، وزیر راه و شهرسازی چندی پیش در جلسه شورای عالی معماری و شهرسازی گفت: حمایت از رویکرد «ایران شهری» در برابر رویکرد
«استالینیستی» در بافت های تاریخی، ابنیه تاریخی و بافت های ارزشمند، جنبه های مختلف ثروت اجتماعی ایرانیان است.
عباس آخوندی در این جلسه، با ابلاغ محدوده بافت تاریخی 168 شهر در طرح های توسعه و عمران ، بر دنبال کردن اندیشه بازآفرینی شهرها با تکیه بر اندیشه ایران شهر تاکید کرد و گفت: موضوع این جلسه یکی از اصلی ترین مباحث شهری ایران مبتنی بر بازآفرینی ، بازخوانی و بازتولید میراث است که می توان گفت تا به امروز مساله ای به این اهمیت وجود نداشته است.
وی با اشاره به وجود دو جریان کاملا متضاد در رویارویی با حوزه شهرسازی و بافت های تاریخی ، افزود: جریان نخست جریانی استالینیستی و فاشیستی است که به دنبال نابودکردن این بافت ها و نوسازی روی زمین بایر است و در مقابل آن؛ جریان دیگری وجود دارد که نگاه وتوجه را به حفاظت مینیاتوری از بافت و ابنیه تاریخی معطوف می کند و در برابر این دو رویکرد؛ ایران شهری وجود دارد که مبتنی بر بازآفرینی یکپارچه عملکرد شهری است.
وزیر راه و شهرسازی در ادامه سخنانش همه را در قبال 168 شهر تاریخی که محدوده تاریخی دقیقی برای آنها تعریف نشده است، مسئول خواند و گفت: در عین حال جای امیدواری است که ما این میراث کهن و ثروت تاریخی را در حوزه های اقتصادی، تجاری، فرهنگی و معماری داریم.
آخوندی با ارزشمندخواندن ظرفیت سازی، مدیریت محلی، فرآیند بازآفرینی و سیستم نظارتی و کنترل در بافت های تاریخی و با تاکید بر لزوم رسیدن به اجماع ملی در این باره گفت: در مورد بافت های تاریخی و شیوه بهسازی و نوسازی آنها مهم این است که به تدریج اجماع ملی در این باره صورت بگیرد و از همین رهگذر ضرورت دارد تا در بازآفرینی بافت تاریخی همه گروه های تصمیم گیر و تاثیرگذار حداقل در اصول به اجماع برسند و تفاوت بنیادین با یکدیگر نداشته باشند.
وی با ارائه نمونه های تخریب شده در سال های اخیر در شهرهای مشهد، شیراز و کرمان افزود: بهسازی و نوسازی بافت های تاریخی؛ موضوعی است که با حوصله تر از یک سند باید در مورد آن تصمیم گیری شود و در همین راستا نیز تصمیم گیرندگان باید در اصول با یکدیگر همگرایی داشته باشند.
وزیر راه و شهرسازی رسیدن به فهم مشترک و اجماع در اصول بهسازی و نوسازی بافت های تاریخی را با تکیه بر اندیشه «ایران شهر» متصور دانست و گفت: اگر بگوئیم «ایران شهر» شهری است که دوست داریم در آن زندگی کنیم باید ممیزه ها، سبک زندگی، سبک تجارت، تعامل اجتماعی، مدیریت و هر آنچه که در سازمان اجتماعی، سازمان کالبدی و جریان زندگی در آنها جاری است باید منطبق با ایران شهر باشد، همچنین این بافت های تاریخی می بایست هویت شهر ایرانی را در روزگار معاصر نشان دهند و با سبک زندگی امروز مسلمان ایرانی سازگاری داشته باشند.
*** یکهزار و 218 هکتار بافت فرسوده در 15 شهر استان مرکزی
رئیس اداره عمران و بهسازی شهری اداره کل راه و شهرسازی استان مرکزی نیز گفت: در این استان حدود یک هزار و 218 هکتار بافت فرسوده در 15 شهر شامل اراک ، خمین ، محلات ، ساوه ، دلیجان ، شازند، خنداب ، تفرش ، آشتیان ، پرندک ، مامونیه ، نراق ، غرق آباد ، فرمهین و کمیجان شناسایی و مصوب شده است.
علی اسدی افزود: همچنین افزون بر 712 هکتار سکونتگاه غیررسمی و 332 هکتار بافت تاریخی در سطح استان مرکزی وجود دارد.
وی بیان کرد: اداره کل راه و شهرسازی برای بافت های فرسوده سیاست «نوسازی»؛ برای سکونت گاه های غیررسمی «توانمندسازی» و برای بافت تاریخی «احیاء ، بهسازی و نوسازی» را در دستور کار دارد.
وی اظهارکرد: در بحث نوسازی، دولت و شهرداری ها به عنوان حاکمیت، زمینه نوسازی را برای مشارکت مردم آماده می کنند و در همین راستا شهرداری ها بر اساس ماده 16 قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن در استان مرکزی با برآوردهای انجام شده بیش از 30 میلیارد تومان برای صدور پروانه ساخت تخفیف داده که دولت هم باید 50 درصد این رقم را به شهرداری ها برمی گرداند، اما تاکنون هیچ رقمی برگردانده نشده است.
اسدی گفت: در مناطق بن بست؛ شهرداری باید بطور مستقیم مداخله کند و مثال بارز آن رستوران پرطلایی واقع در کوی رودکی است، در عین حالی که این رستوران در کنار رودخانه قرار داشت اما به دلیل تسطیح منطقه و ساخت چندین برج ، این منطقه از بن بست خارج شد.
وی با تاکید بر اینکه در منطقه شهید فردین پور اراک نیز نوسازی های متعدد باعث رونق در ساخت و ساز شده است، افزود: اعطای تسهیلات بانکی کم بهره توسط دولت هم می تواند باعث تشویق در ساخت و ساز شود.
وی یادآور شد: در اجرای این طرح از سال 1388 تا 1392 در مجموع حدود چهار هزار فقره وام بافت فرسوده و مسکن مهر در سطح استان مرکزی پرداخت شده است.
اسدی گفت: بانک های عامل برای سال های 1393 و 1394 از یک هزار و 178 واحد نیازمند به تسهیلات ، حدود 401 واحد را پذیرش کردند که همگی آنها در بافت فرسوده قرار داشتند.
به گفته وی ، میزان تسهیلات در کلانشهرها 50 میلیون تومان، در شهرهای بالای 200 هزار نفر مانند ساوه 40 میلیون تومان و برای سایر شهرهای استان مرکزی 30 میلیون تومان است که توسط بانک های عامل ازاوایل سال به متقاضیان پرداخت خواهد شد.
اسدی گفت: در اجرای طرح های بهسازی و نوسازی بافت های فرسوده؛ شرکت عمران بهسازی شهر ایران، اداره کل راه و شهرسازی و برخی شهرداری ها با تجمیع و تخفیف و اجرای پروژه های الگو به منظور تشویق بیشتر ساکنین اقدام به تهیه این طرح ها کرده اند.
وی افزود: ازهمین رهگذر؛ هم اکنون در پهنه شهید فردین پور اراک به مساحت 7،2 هکتار با همکاری شهرداری و شرکت عمران و مسکن سازان با انتشار اوراق مشارکت ، این طرح در حال اجرا است.
وی بیان کرد: در بخش بافت فرسوده همچنین شهرداری ها اقداماتی در تخفیفات، دخالت برای بازگشایی و تهیه طرح های ویژه انجام داده اند که این روند باید همچنان ادامه یابد.
وی اظهارکرد: در مورد بافت تاریخی نیز شماری از متقاضیان ساکن در این محدوده در سطح استان وام نوسازی دریافت کرده اند و اگرچه این بافت ها برای زمان خودش ساخته شده است ، اما باید با نیازهای روز هماهنگ و منطبق گردد.
به گفته رئیس اداره عمران و بهسازی شهری اداره کل راه و شهرسازی استان مرکزی تعریض معابر، افزایش تراکم ، تخریب و نوسازی در محدوده بافت تاریخی به سهولت امکان پذیر نیست و برای رفع این مشکلات و ایجاد رغبت در ساکنین باید با تغییرکاربری متناسب با نیازهای روز، کار مرمت و بازسازی مطابق هویت آن منطقه از کف ، بدنه و غیره انجام شود.
اسدی گفت: بطور مثال می توان در میدان ارک اراک، با احداث جداره های مطابق با قدیم ، ساخت بدنه زیبا ، ایجاد نمایشگاه های صنایع دستی و نیز ساخت انواع پارکینگ ها در اطراف بافت های تاریخی ، مانع از توقف خیل خودروها و هویت بخشیدن به این بافت ها شد.
وی افزود: در بافت تاریخی همچنین با سنگفرش کردن و ایجاد گذرپیاده می توان مردم را به احیاء و مرمت بناهای این محدوده تشویق کرد.
وی با بیان اینکه خیابان حصار اراک از جمله مناطقی است که قابلیت اجرای سنگفرش شدن و ایجاد «پیاده راه» را دارد، گفت: در صورت اجرای این طرح ، دسترسی شمار زیادی از شهروندان و گردشگران به بازار تسهیل شده و با پیاده روی ، دوچرخه ، درشکه و کالسکه سواری وارد این بافت شده و از آرامش ، جلوه های ویژه و المان های تعبیه شده در آن استفاده خواهند کرد.
به گفته وی در اداره کل راه و شهرسازی استان مرکزی، از مهمترین ضعف ها در اراک ایجاد نکردن گذرگاه پیاده است که خیابان حصار استعداد این کار را دارد و البته باید همه جوانب آن با انجام کار کارشناسی مورد بررسی قرار گیرد.
اسدی گفت: سکونتگاه های غیررسمی هم نوعی بافت فرسوده اند با این تفاوت که فاقد مجوزند و بدون رعایت اصول شهرسازی و طرح تفصیلی توسط اقشار ضعیف و مهاجرین از روستا ساخته شده و در خیلی از این مناطق کاربری های زراعی بطور غیرقانونی به مسکونی تبدیل شده است.
وی افزود: مهمترین مساله بافت های فرسوده کم توجهی دولت و شهرداری ها در اولویت دهی به نوسازی آنها بوده است و به جای نوسازی در این بافت ها، گسترش شهر در مناطق دیگر اتفاق افتاده است.
وی بیان کرد: این گونه گسترش شهرها باعث شده از نظر ایجاد امکانات زیربنایی و ساختار شهرسازی هزینه های زیادی به شهرداری و دولت تحمیل شود، در حالی که اگر به بافت های فرسوده پرداخته می شد به خاطر وجود بسیاری از زیرساخت ها هزینه کمتری برای شهرداری و دولت به بار می آمد.
وی اظهارکرد: مقاومت فرهنگی، نداشتن انگیزه برای تجمیع، ضعیف بودن بنیه اقتصادی ساکنین و نبود قوانین کارآ باعث کم توجهی به احیاء بافت فرسوده در استان مرکزی و به خصوص در کلانشهر اراک شده است.
رئیس اداره عمران و بهسازی شهری اداره کل راه و شهرسازی استان مرکزی گفت: در عین حال در سال های اخیر قوانین خوبی از جمله «قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن» و «قانون حمایت ازاحیاء ، بهسازی و نوسازی بافت های فرسوده و ناکارآمد شهری» به تصویب رسیده است.
اسدی افزود: از این قوانین مهمتر؛ تصویب «سند ملی راهبردی احیاء، بهسازی، نوسازی و توانمند سازی بافت های فرسوده و ناکارآمد» بود که به موجب ستاد های ملی، ستانی و شهرستانی با هدف بازآفرینی پایدار محدوده ها و محلات هدف شهری می بایست تشکیل شود.
وی بیان کرد: در اجرای این قانون دراستان مرکزی هم اکنون احکام اعضای ستاد استانی، فرمانداران و شهرداران شهرهای دارای بافت فرسوده صادر و ابلاغ شده و لازم است با تشکیل جلسه ای با حضور اعضا ، به مشکلات این بافت ها رسیدگی شود.
وی اظهارکرد: بانک ها نیز برای احیاء ، بهسازی و نوسازی بافت های فرسوده از خط اعتباری خودشان وام و تسهیلات می دهند و بانک مرکزی هم براساس مصوبه سال 93 هیات وزیران ، سقف تسهیلات را مشخص کرده و مقرر شده سالانه 300 هزار فقره وام در کشور در ارتباط با همین موضوع پرداخت شود.
وی توضیح داد: در همین راستا و درحالی که مقررشده در استان مرکزی سالانه به پنج هزار واحد برای نوسازی در بافت فرسوده تسهیلات اختصاص یابد، اما از 22 بانک موظف به پرداخت این تسهیلات، فقط هفت بانک اعلام آمادگی کرده اند.
اسدی یادآور شد: در دو سال اخیر از مجموع یک هزار و 200 واحد متقاضی دریافت وام و تسهیلات ، حدود 400 واحد به بانک ها معرفی شدند.
وی گفت: سود مشارکت این تسهیلات پس از دو سال دوره تنفس در زمان ساخت 24 درصد و دوران فروش اقساطی به مدت 10 تا 15 سال به میزان 21 درصد است و دولت نیز براساس مصوبه هیات وزیران ابلاغی هشتم آبان 93 موظف به پرداخت 10 درصد آن به عنوان یارانه می باشد.
وی افزود: بهسازی محیط و ایجاد خدمات شهری، فضای سبز، جدول گذاری و روشنایی معابر در بافت های فرسوده ، برای مالکان و ساکنان این بافت ها انگیزه و رغبت برای نوسازی بوجود خواهد آورد.
وی بیان کرد: در همین راستا؛ پارک های «ترنم» در انتهای فوتبال (کوی امام علی) و «نسترن» در کرهرود (شهدای صفری) به کمک شهرداری احداث و راه های دسترسی، جدول گذاری و خدمات عمران شهری در آنها ایجاد شده است.
رئیس اداره عمران وبهسازی شهری اداره کل راه و شهرسازی استان مرکزی گفت: نداشتن سند مالکیت واحدهای مستقر دربافت های فرسوده از دیگر موانع احیاء، بهسازی و نوسازی این مجموعه هاست که برای رفع این مشکل ، کارگروهی مختص بافت های فرسوده دیده شده تا کار دادن سند به ساکنان این بافت تسریع شود.
اسدی افزود: از سوی اداره کل راه و شهرسازی استان مرکزی نیز تحت شرایطی (سابقه سکونت) به متقاضیان و ساکنان واحدهای مسکونی مستقر در منطقه فوتبال (کوی امام علی) سند مالکیت واگذار می شود، زیرا سنددار شدن این املاک مشوقی برای نوسازی توسط ساکنان آنهاست.
وی با تاکید براینکه در زمین های دولتی به هیچ وجه پروانه ساخت داده نمی شود ، گفت: در زمین های فاقد سند تا یک طبقه و در زمین های سنددار مطابق ضوابط طرح تفصیلی ساخت و ساز انجام خواهد شد.
*** آثار فرسودگی در ساختمانهای نوساز
مدیرکل دفتر فنی استانداری استان مرکزی نیز گفت: بی بهرگی ساختمان سازان و کارگران ساختمانی از مهارت و تجربه لازم و نیز فقدان دانش فنی مرتبط با ساختمان سازی باعث شده در برخی نقاط این استان با گذشت 10 سال از ساخت ، اما آثار فرسودگی در ساختمان های تازه ساز مشاهده شود که به رغم هزینه کرد بالا در این بخش ، آسیب های زیادی به دولت و مردم وارد کرده است.
به گفته حمیدرضا نوازنی، بطور کلی چند معیار شاخص برای سنجش بافت های فرسوده ازجمله نفوذپذیری کم و قدمت بناها وجود دارد و با اینکه در سایر بافت ها قابلیت شبکه معابر حدود 25 درصد است در بافت های فرسوده ؛ پرپیچ و خم و تنگ تر است.
وی ، عمرمفید ساختمان ها در کشور را پایین دانست وگفت: بی بهره بودن مجریان امر ساختمان سازی از آموزش کافی و دانش فنی لازم به کاهش عمرمفید ساختمان ها دامن زده و باعث تقلیل عمر ساختمان های کشور در مقایسه با کشورهای توسعه یافته تا یک سوم شده است و به جرات می توان گفت که برخی ساختمان سازان در خیلی از شهرهای کشورمان در قیاس با کشورهای جهانی، در حال تولید بافت فرسوده هستند.
به اعتقاد مدیرکل دفتر فنی استانداری استان مرکزی، این در شرایطی است که طی سال های گذشته به دلیل رعایت اصول ساخت و ساز واستفاده از بتون مسلح ، ساختمان های با قدمت 50 ساله در شهر صنعتی اراک همچنان مستحکم و استوار مانده اند و از نظرسازه ای هیچ مشکلی ندارند.
نوازنی گفت: ساختمان های دانشگاه تهران و برخی بناهای دیگر هم زمان آن که توسط شرکت های خارجی ساخته شده اند نیز به دلیل آشنایی سازندگان آنها نسبت به ترکیب مصالح و برخورداری از دانش فنی لازم ، مصادیق عمر مفید بالا در ساختمان سازی را نشان می دهند.
به گفته وی ، اجرای طرح نواب در تهران هم اگرچه در جای خودش ازنظر معماری قابل انتقاد است؛ اما از لحاظ اینکه از دل یک بافت فرسوده و کهنه، یک بزرگراه ایجاد شده و در طرفین آن جداره سازی زیبایی صورت گرفته است، می توان به عنوان نمونه موفقی از تجسم عینی مداخله در بافت فرسوده قلمداد شود.
وی در بخش دیگری از سخنانش با تاکید براینکه مسئولیت قانونی ارسال بتون از یک کارگاه غیرقانونی متوجه ناظر ساختمان است، افزود: در حالی که تا چند سال قبل در استان مرکزی تنها یک کارگاه استاندارد تولید بتون آماده وجود داشت اما از سال گذشته چندین کارگاه فعال بتون سازی برای گرفتن نشان استاندارد اقدام کرده و به سازمان نظام مهندسی ساختمان معرفی شده اند.
وی بتون را از پرمصرف ترین مصالح در امر ساختمان سازی معرفی کرد و گفت: استان مرکزی از معدود استان هایی است که بتون آماده تحویل می دهد و تولید بتون دستی در آن ممنوع و منسوخ شده است.
به باور مدیرکل دفتر فنی استانداری استان مرکزی، تمامی دغدغه ها و مشکلات مرتبط با بافت های فرسوده با نظارت جدی ، استفاده از مصالح استاندارد و کیفی سازی برطرف خواهد شد.
نوازنی همچنین گفت: فوم یا پلی استایرن که این روزها به دلیل سبکی در امر ساختمان سازی به شدت در استان مرکزی رواج پیدا کرده ، باید چگالی و تراکم لازم را داشته باشد.
وی نیاز مبرم استان مرکزی را بتون مسلح و آماده دانست و افزود: این استان اصراری به تولید پلی استایرن ندارد و احتیاجات خود را می تواند از سایر مناطق کشور تامین کند.
نوازنی بیان کرد: با این حال افزون بر 20 کارگاه تولید فوم در سطح استان فعالند که تنها محصول شش کارگاه پلی استایرن از این تعداد، چگالی و استانداردهای لازم را دارد.
وی عمرمفید سازه های کشور را بسته به نوع ساخت وساز بین 30 تا 40 سال اعلام کرد وگفت: اما معدودی از ساختمان های ساخته شده با اصول مهندسی تا بالای 100 سال نیز قابلیت استفاده دارند.
نوازنی ، دو هزار واحد ساخته شده در میدان نوبنیاد تهران توسط آلمان ها و سازه های فرانسوی ها در خیابان امیرآباد شمالی تهران در قبل از انقلاب و نیز ساختمان های اکباتان تهران در زمان بعد از انقلاب که امکان جابجایی دیوارها وجود ندارد وحتی یک میخ به دیوار آنها بدون استفاده از دستگاه های مخصوص فرو نمی رود را از شاهکارهای ساختمان سازی مدرن و پیشرفته عنوان کرد و افزود: این سازه ها با نظارت مهندسان کارآزموده ، توسط کارگران ماهر و مجرب و با استفاده از مصالح با کیفیت و استاندارد ساخته شده است.
وی گفت: برای سامان یافتن کارگران ساختمانی در استان مرکزی، اداره کل آموزش فنی وحرفه ای درصدد ایجاد سندیکای کارگران ساختمانی است، از همین رو از همه کارگران ساختمانی آزمون های علمی ومهارتی به عمل می آورد وبه افراد موفق؛ کارت مهارتی درجه بندی شده می دهد و با این اقدام تمامی کارگران ساختمانی مستقر در سر چهارراه ها رتبه بندی و ساماندهی خواهند شد.
مدیرکل دفتر فنی استانداری استان مرکزی افزود: کوتاه بودن عمر مفید ساختمان ها اتفاق نامبارکی است که باعث شده هر 40 سال یکبار کل مملکت را کوبیده و از نو بسازیم و مادامی که توسط مسئولان مربوطه مداخله های لازم صورت نگیرد و از تولید بافت فرسوده ممانعت نشود، این روند همچنان ادامه خواهد یافت.
نوازنی بیان کرد: سرمایه گذاری در بافت فرسوده به خاطر خواب زیاد سرمایه باید با مشوق هایی از قبیل میزان تسهیلات، بخشودگی عوارض صدور پروانه و هزینه های نظام مهندسی و یا معافیت از بخشی از هزینه ها و کاهش هزینه های نقل و انتقال اسناد مالکیتی همراه باشد.
وی اظهارکرد: موضوع بافت های فرسوده حاکمیتی نیست، با تخریب و قوه قهریه هم نمی توان برخورد کرد بلکه باید مردم را پای کار آورد ، ضمن اینکه مداخله مشارکت دراین بافت ها نیز خیلی پاسخگو نیست.
مدیرکل دفتر فنی استانداری استان مرکزی گفت: از طریق مرکز محله (دفاتر محله محور) که زیرنظر شهرداری اداره می شوند و کار آنها گفت و گو است ، باید مالکان و ساکنان ساختمان های بافت فرسوده را پای میز مذاکره آورد و به عنوان یک کمک کننده بین انبوه سازان و مردم عمل کرد.
نوازنی ، تدوین ساختارمدیریتی واحد برای بافت ها به منظور مداخله، تغییر رویکرد از مدیریت متمرکزشهری به مدیریت مشارکتی، تشکیل بازارسرمایه برای سرمایه گذاری دراین بافت ها، پیش گرفتن سازوکاری که ارزش افزوده داخل خود بافت ها توزیع شود، راه اندازی دفاترمرکزمحله برای پاسخگویی به سوالات ، ابهامات و برقراری تعامل با مردم، اعتمادسازی و جلب توجه و مشارکت ساکنان، وضع مقررات خاص برای فعالیت نوسازی دراین بافت ها و برقراری مشوق ها ومعافیت ها